Trotse trolleystad Arnhem blijft voorop lopen met trolleybus zonder bovenleiding

Sinds maandag 18 maart rijden twee trolleys zonder bovenleiding officieel in Arnhem op de weg. Gelders gedeputeerde Conny Bieze, burgemeester van Arnhem Ahmed Marcouch en Connexxion-directeur Juul van Hout namen de twee bussen in gebruik. Na succesvolle proefritten is de bus nu onderdeel van de gewone dienstregeling.

Trotse trolleystad Arnhem blijft voorop lopen met trolleybus zonder bovenleiding

Het is een nieuw hoofdstuk in de bijzondere Arnhemse trolleygeschiedenis. De bussen gaan in eerste instantie op de bestaande lijn 1 tussen Oosterbeek en Velp rijden.

Trolley zonder bovenleiding

Over de trolley zonder bovenleiding, ook Trolley 2.0 genoemd, is de afgelopen jaren ook veel gesproken. En nu is dus zover. De omgebouwde trolley laadt zich tijdens het rijden op aan de bovenleiding en remenergie. Op stukken zonder bovenleiding kan de bus een tien kilometers buiten het aangelegde netwerk rijden en daarmee valt één van de grote nadelen, namelijk benodigde infrastructuur, weg.

Een ander unieke eigenschap van de twee nieuwe trolleybussen is hun zelflerend vermogen. De bus leert per traject dat hij aflegt hoeveel en waar op de route hij energie moet afnemen van de bovenleiding, zodat hij het volledige traject kan voltooien. Ze zijn hierin uniek in de wereld.

Trolley in Nederland

In Groningen reden aan het eind van de jaren twintig de eerste Nederlandse trolleys. Arnhem verving na de Tweede Wereldoorlog het verwoeste tramnet door een trolleynet. Maar waar de trolleybus vlak voor en vooral na die oorlog populair was, verdwenen hij vanaf de jaren ’70 uit het straatbeeld. Het openbaar vervoer verloor in het algemeen aan populariteit en trolleys konden de concurrentie met de gewone bus niet aan, omdat ze duurder zijn en bovendien gebonden aan een bestaande route. Dat ze veel schoner zijn dan bussen was in die tijd geen doorslaggevend argument.

Ook in Arnhem is er regelmatig getwijfeld aan de trolley, maar hij overleefde daar elke storm. Inmiddels moet je in Arnhem niet beginnen over het afschaffen van de trolley. De trolley is populair. Arnhem is met trots de enige Nederlandse trolleystad. Bij een voetbalwedstrijd van Vitesse tegen NEC maken supporters spandoeken met een trolley erop.

Trolley in Europa

In heel Europa zijn er 150 trolleysteden en wereldwijd staat de teller op ruim 300. Toch blijft Arnhem blijft uniek. Qua grootte behoort Arnhem met zestig kilometer aan trolleylijnen tot de top. En helemaal wanneer het aankomt op innovatie. Er werd eerder al gesproken over de Smart Trolley Grid: oplaadpunten aan trolleymasten waar energie wordt opgeslagen zodat bijvoorbeeld  elektrische auto’s er kunnen ‘tanken’.

→ Lees hier meer over het Smart Trolley Grid

Terwijl de trolley lange tijd als een oubollig vervoersmiddel werd gezien, zet het Arnhem en de hele regio nu op de kaart als een innovatieve, vooruitstrevende stad. De trolley lijkt daarmee definitief een blijvertje.

Niet voor niets is er vanuit veel steden belangstelling voor het project. Sinds de eerste proeven in 2014 voerde Arnhem al gesprekken met delegaties uit vele tientallen steden waaronder Groningen, Haarlem, Rotterdam, Tilburg, Stockholm, Milaan, Bologna, Reims en Saint-Etienne. Vanuit het buitenland komen ze naar Arnhem om de trolleys te aanschouwen.

Meer informatie over The Economic Board:

Bekijk het complete instantieprofiel

Weijers Riooltechniek Weijers Riooltechniek

Rioolbeheer - Rioolinspectie - Rioolreiniging - Rioolkeuring