Twentse merken scoren hoog
- 25 feb., 2011
- Regionale ontwikkeling
- Bron: VNO-NCW
In de merken Top 100 scoren drie Twentse merken erg hoog. Bolletje is de winnaar in het oosten
Bolletje scoort in Merken Top 100
De drie grote Twentse merken in het supermarktschap hebben het in 2010 goed gedaan. Dat zegt samensteller Ronald Laureijsen van de jaarlijkse Supermarkt Top 100. Grolsch behield daarin plek twaalf, Bolletje steeg van 62 naar 57 en Johma daalde één plek (van 59 naar 60), maar liet wel omzetgroei zien.
Bolletje is de winnaar van het oosten in de Merken Top 100 die jaarlijks door het marktbureau SymphonyIRI Group wordt samengesteld. De beschuit- en koekfabriek uit Almelo investeerde fors in nieuwe producten en reclame en zag dat in 2010 beloond met een omzetgroei van 7,3 procent. Die groei is in euro's geschat, niet in volume en betreft voor alle merken alleen de verkoop in supermarkten. Wat in kiosken en benzinestations is verkocht, telt niet mee.
Hoewel Johma een plekje zakt liet het na een aantal magere jaren in 2010 een omzetstijging van 1,7 procent zien. Het Losserse bedrijf had pech dat een naaste concurrent op de lijst net iets harder groeide en plek 59 overnam.
Bierbrouwer Grolsch behoudt plaats twaalf, met een lichte omzetgroei van 0,7 procent. Daarmee doet dit merk het beter dan merken als Heineken en Amstel, maar minder goed dan Bavaria, dat piekte tijdens het WK voetbal.