‘Uitstel doortrekking A15 kan écht niet’
- 26 apr., 2010
- Logistiek & Vervoer
- Bron: VNO NCW
Het gaat om vijftien kilometer snelweg. Maar na jaren soebatten ligt het ontbrekende stuk A15, tussen knooppunt Ressen en de A12 bij Zevenaar, er nog steeds niet. En nieuw uitstel dreigt.
“Dit mág niet gebeuren”, vindt René Prop, voorzitter van VNO-NCW Arnhem-Nijmegen.
“Besluitvorming A15 in 2010 in cruciale fase”, schreef Gerbert Wubs, regiomanager van VNO-NCW Midden, in Arnhem Business van maart. Hij zal niet vermoed hebben dat de trieste duidelijkheid over de ontbrekende schakel in de snelweg naar Oost-Nederland zo snel zou komen.
O p 1 april presenteerde het demissionaire kabinet-Balkenende de vruchten van de ambtelijke werkgroepen brede heroverwegingen. Twintig rapporten met voorstellen voor bezuinigingen. Snijden in de plannen voor wegenaanleg is een van de opties die wordt aangedragen om de gewenste vermindering van de overheidsuitgaven van 20 procent in 2015 te realiseren. “Helaas prijkt op het lijstje te schrappen projecten ook de doortrekking van de A15”, constateert Prop.
Hij schetst het beeld van de drukbereden snelweg die ‘in het niets eindigt’. Een beeld dat niet meer van deze tijd lijkt. Maar in het geval van de A15 wél al decennia lang de realiteit is. Wie de autokaart van Nederland van pak ‘m beet twintig jaar geleden er bij pakt, ziet dat er sinds die tijd weinig is veranderd. Al in 1958 werd gesproken over aanleg van een verbinding tussen de A15 en de A12 bij Zevenaar. Maar deze bypass kwam er nooit.
In de tussentijd is het er in oostelijk Nederland niet rustiger op geworden. Mede dankzij het slechten van de grenzen met het voormalig Oostblok is het (vracht)verkeer op de wegen in de regio sterk toegenomen. En daarmee de druk op de wegen rond de ontbrekende schakels. Zoals de verbinding tussen de A15 en A12. “Als zich op een van de wegen in Oost-Nederland een calamiteit voordoet, staat gelijk het verkeer in de hele regio vast.”
De nood mag dan hoog zijn, de landelijke overheid lijkt daarvan nog niet zo overtuigd. “Gelders gedeputeerde Marijke van Haaren strijdt er al jaren voor om de doortrekking van de A15 hoger op de agenda te krijgen. Maar de wil om er echt werk van te maken lijkt in ‘Den Haag’ te ontbreken. Als het erop aankomt, krijgen projecten in het westen van het land toch weer voorrang.”
De ervaringen in de aanloop naar de Kamerverkiezingen sterken zijn optimisme niet. “Zijn we de doortrekking van de A15 bij de politieke partijen aan het promoten, komen ineens die ambtenaren er tussendoor fietsen. Zetten ze de A15 doodleuk op dat lijstje met projecten die wel kunnen wachten. Wat mij betreft hoort het juist op een lijstje met projecten die naar voren moeten worden gehaald. Alleen al uit het oogpunt van crisismanagement zou dat een goede zet zijn.”