Naast het werk van gerenommeerde ontwerpers, bood de DDW ook dit jaar weer de ruimte voor jong talent en het experiment. Het evenement bewees zijn functie als internationaal podium voor design. Dit dankzij de aandacht van een groot aantal professionals uit de designwereld, het bedrijfsleven en de mediapartners. De weekenden waren het drukst bezocht en de bezoekers maakte volop gebruik van de vijfendertig VOLVO Design Rides. De gratis taxi´s vervoerden naar schatting 10.000 personen per dag.
Social Design
Er was dit jaar veel aandacht voor nieuw gebruik van bestaande grondstoffen en materiaalonderzoek. Opvallend vaak gebeurde dat in samenwerking, veelal in (tijdelijke) collectieven. Een hoofdrol was weggelegd voor social design, een stroming die duurzame alternatieven biedt voor tal van aspecten in onze samenleving. Martijn Paulen, directeur Dutch Design Week: ‘Tijdens DDW blijkt de drang van ontwerpers om samen de wereld beter maken door te werken in andere configuraties groot. Ontwerpers, maar ook wetenschappers, kunstenaars, uitvinders, studenten en andere creatieven hebben ideeën en oplossingen voor de uitdagingen van vandaag. Dat hebben ze de afgelopen week opnieuw bewezen.’