Vlaanderen maakt al 120 miljoen vrij voor nieuwe sluis in Terneuzen
- 8 jan., 2015
- Logistiek & Vervoer
- Bron: Portaal van Vlaanderen
De Vlaamse regering heeft minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts de toelating gegeven om een verdrag te sluiten met Nederland over de gezamenlijke investering in een nieuwe sluis in Terneuzen.
Als ‘voordeur’ van de Gentse haven, is de sluis essentieel voor zowel de Gentse regio als voor heel de Vlaamse economie. Het Havenbedrijf is er opgetogen dat Vlaanderen ook al 120 miljoen vrijmaakt.
Voor grotere schepen en betere bereikbaarheid
Met de investering in een nieuwe sluis en later ook in de aanpassing van het achterliggende kanaal Gent-Terneuzen, wil Weyts de Gentse haven bereikbaar maken voor grotere en diepere schepen. Dankzij de nieuwe sluis zullen schepen tot 120.000 ton kunnen doorvaren naar Gent. In vergelijking met de huidige Westsluis wordt de nieuwe sluis 2,5 meter dieper, 15 meter breder, 137 meter langer én een stuk sneller.
Het totale project is goed voor een investering van maar liefst 1,1 miljard. “Het blijft ook niet bij investeringen in de sluis. Nadien volgt nog de aanpassing van het achterliggende kanaal Gent-Terneuzen. En voor de verdere toekomst werken we ook samen met Frankrijk aan investeringen in de Seine-Schelde-verbinding zodat we via de sluis van Terneuzen uiteindelijk de Schelde verbinden met Parijs. Een uitstekend alternatief voor vrachtvervoer over onze overvolle wegen”, aldus Weyts.
Verdrag Vlaanderen en Nederland
De Vlaamse Regering heeft minister Weyts gemachtigd om dit jaar (2015) een verdrag te sluiten met Nederland, dat ook een deel van de werken zal financieren. Vlaanderen maakte zelf eind 2014 alvast 120 miljoen euro vrij om het pad te effenen voor de werken. Zo kunnen de nodige gronden verworven worden.
Weyts heeft daarnaast ook, via een dossier bij de Europese Commissie, de broodnodige Europese middelen aangevraagd om de sluis te realiseren. “Dit project is een van de economische investeringen in mobiliteitsinfrastructuur waar de nieuwe commissievoorzitter Juncker om roept. Én het is een toonbeeld van Europese samenwerking. We rekenen dan ook voluit op de essentiële subsidiëring van 40% van de totale kosten” besluit de mobiliteitsminister.
Om Gentse haven verder te ontwikkelen
De nieuwe grote sluis in Terneuzen zorgt ervoor dat grotere zeeschepen Gent kunnen bereiken. Mathias De Clercq, voorzitter Havenbedrijf Gent: “Dit kan de slagkracht van de bedrijven vergroten want grotere schepen met meer goederen aan boord betekenen immers een kostendaling voor de bedrijven.”
De nieuwe grote zeesluis is dan ook cruciaal om de haven te doen groeien, verder te ontwikkelen, haar internationale positie te versterken en nieuwe tewerkstelling te creëren. “Gent ligt bovendien als multimodale haven op het kruispunt van de Europese binnenwateren, snelwegen en spoorwegen”, aldus CEO van het Havenbedrijf Gent Daan Schalck.
Meer informatie over Portaal van Vlaanderen:
Bekijk het complete instantieprofiel