Wat is nu de ideale webtekst?
- 31 dec., 2009
- Zakelijke dienstverlening
- Bron: John Linssen
Voor je het weet is de bezoeker weer weg geklikt naar een andere site.
Wat is nu de ideale webtekst?
Webteksten steken anders in elkaar dan teksten op papier. Het lezen van een scherm is lastiger, de sitebezoeker is ongeduldiger, scant webpagina’s en wil geen lange teksten lezen, men wil kort en bondig geïnformeerd worden. Voor je het weet is hij weer weg geklikt naar een andere site. Het is dus belangrijk om in één blik te zien of de inhoud van jouw webpagina interessant is. Korte teksten, aantrekkelijk geschreven zijn belangrijk voorwaarden. Daarnaast is het zinvol om rekening te houden met de indeling van de webpagina. Ook visuele communicatie is belangrijk of iemand langer op de website blijft. Het inzetten van plaatjes, afbeelding is medebepalend maar zorg voor de juiste ondersteunende balans en maak er geen bonte kermis van.
Weet je bijvoorbeeld dat mensen een webpagina lezen in een F-vorm? De belangrijkste informatie zet je daarom bij voorkeur links bovenin en aan de linkerkant van de pagina. De lezer scant in enkele seconden de volledige pagina en besluit daarna of het de moeite waard is om verder te lezen. Met het schrijven van teksten is het aan te bevelen dat een lezer zo weinig mogelijk hoef te scrollen(irritatiefactor), dus hou het kort en bondig. Bedenk vervolgens dat de eerste en tweede paragraaf van een pagina over het algemeen goed gelezen worden.
Bruikbare tips als jezelf teksten op je website gaat schrijven
• Zorg voor een Eye-catcher
De belangrijkste mededeling zet je bovenaan de pagina. Waar gaat het om? Wat kan de lezer op deze pagina verwachten? Een inleiding of meer achtergrondinformatie plaats je elders, de doelstelling wordt dat de lezer getriggerd wordt om verder te lezen.
• Schrijf duidelijk
Hou het kort en bondig, helder en concreet. Geef voorbeelden, vermijd jargon en schrijf in een actieve stijl. Passief is bijvoorbeeld: “Op deze website vindt u meer informatie over….’. Actief is: ”Lees meer over….”.
• Waar is de lezer naar op zoek
Iemand die jouw site bezoekt heeft een concrete vraag. Zorg er tijdens het schrijven voor dat je voor jezelf duidelijk kunt aangeven op welke vraag een antwoord te vinden is. Speel in op de informatiebehoefte van jouw sitebezoeker. Schrijf niet op wat jij allemaal kunt bieden, maar beschrijf de informatie die door jouw doelgroep wordt gezocht. Het inzetten van UBR(unique buying reason) zorgt ervoor dat aan de behoefte wordt voldaan.
• Scanner woorden zijn belangrijk
De sitebezoeker scant een webpagina op trefwoorden die passen bij zijn of haar zoekvraag. Zijn die niet te vinden dan is de site zo weg geklikt. Een scanbare tekst bestaat uit korte paragrafen, heeft inhoudelijke tussenkopjes en er staan opsommingtekens in.
Gebruik linkteksten
De tekst per pagina is kort en krachtig, meer informatie kun je verschaffen door een link te maken. Maak duidelijk waar de link naar toe leidt. Bijvoorbeeld ‘Meer informatie over….’ of ‘Kijk hier voor….’. Een linktekst valt extra op als deze onderstreept is of oplicht wanneer de muisaanwijzer er over heen gaat, dit soort instellingen zijn technisch simpel toe te passen.
Last but not least: jouw website is de etalage van een winkel in een woestijn dus zorg ervoor dat je de aandacht trekt.