Zeeland Seaports boos op Havenbedrijf Rotterdam
- 19 okt., 2011
- Logistiek & Vervoer
- Bron: Zeeland Seaport
De havens in Zeeland zijn boos op het Rotterdamse havenbedrijf, dat bij de Tweede Kamer bezwaar maakt tegen de aanleg van een containerterminal bij Vlissingen. 'Rotterdam lanceert een torpedo op ons kroonjuweel', zegt directeur Hans van der Hart van Zeeland Seaports.
Met zijn uitspraak reageert Van der Hart op een hoorzitting vorige week in de Tweede Kamer. Daar betoogde directeur Hans Smits van Havenbedrijf Rotterdamdat de terminal in Vlissingen er beter niet kan komen. 'We hebben het over een investering met publiek geld', aldus Smits, geciteerd door het Zeeuwse dagblad PZC. Volgens Smits is er overcapaciteit en 'moet je driedubbel nadenken om zo dicht bij Rotterdam nog een terminal aan te leggen'.
De waarschuwing van Smits is bij Zeeland Seaports in het verkeerde keelgat geschoten. 'Hij probeert ons een stok in de wielen te steken', aldus Van der Hart. 'Onze financiering zal niet veel verschillen van de wijze van financieren van de Tweede Maasvlakte. Welk punt Smits hier wil maken, is ons niet duidelijk.'
Zeeland wil de investering van euro 350 mln. doorzetten en hoopt dat de Westerschelde Container Terminal (WCT) in 2016 de eerste containers kan lossen. 'De overcapaciteit verdwijnt vanzelf. De wereldhandelsorganisatie WTO wees er vorige week nog op dat de wereldhandel met zo'n 6% per jaar blijft groeien. Wij bouwen de terminal niet met de blik op de komende jaren, maar kijken ver vooruit. Onze horizon ligt veertig jaar in de toekomst.'
Een ander argument van Van der Hart om door te gaan met de terminal is de verwachte verstopping op de wegen rond Rotterdam als de Tweede Maasvlakte over enkele jaren op volle toeren draait. 'Rotterdam probeert wel meer containers per spoor of over het binnenwater naar het achterland te vervoeren, maar in absolute aantallen zal het transport ook over de weg fors toenemen. Ik moet nog zien hoe dit gaat. Een voordeel van de haven in Zeeland is dat wij nog geen last van files hebben.'
Zeeland Seaports werkt al meer dan dertien jaar aan de ontwikkeling van de WCT. Tot eind 2009 was de haven van Rotterdam daarbij betrokken als joint-venturepartner. Rotterdam wilde echter een andere terminal dan Zeeland en trok zich terug uit het project, aldus een woordvoerder van het Rotterdamse havenbedrijf. Tot nu lukte het niet om overslagbedrijven aan de WCT te koppelen. Een Antwerpse uitbater, Hesse-Noord Natie, haakte vorig jaar af. Van der Hart: 'We investeren pas als we een contract hebben. Maar we gaan wel door met de planologische procedures. Die nemen nog wel twee jaar in beslag.' De terminal krijgt een capaciteit van 2,5 miljoen containereenheden per jaar. Dit zijn er ongeveer even veel als Rotterdam in een klein kwartaal verwerkt. De kade ligt direct aan de Westerschelde, wat volgens Van der Hart betekent dat ook de grootste containerschepen die reders nu in bestelling hebben, er kunnen aanmeren.
Staatssecretaris Henk Bleker van Landbouw had in juni beloofd Zeeland te zullen helpen met de aanleg van de WCT. Het havenbedrijf moet daarvoor meewerken aan een oplossing voor het slepende conflict rond de Hedwigepolder. De haven moet twee polders aan het Rijk afstaan die waren aangekocht als natuurcompensatie voor de WCT. (bron FD)