Zeeuwse ondernemers vrijetijdssector maken zich sterk voor de toekomst
- 3 mrt., 2015
- Toerisme & Recreatie
- Bron: RECRON
In theater De Mythe te Goes vond 25 februari 2015 het Inspiratieseminar Zeeland Recreatieland plaats. Aanleiding was de PS-verkiezingen van maart 2015 en de zichtbaarheid van de toeristische sector.
Om dit beter te kunnen onderbouwen werd het adviesrapport “Zeeland Recreatieland” gepresenteerd waarin het belang van een vitale toeristisch-recreatieve sector voor een sterke Zeeuwse economie werd besproken.
Ruim 350 belangstellenden uit de recreatie kwamen hier op af waar onder veel RECRON-ondernemers. Trendwatcher Adjiebj Bakas inspireerde de Zeeuwen door de mogelijkheden en ontwikkelingen te presenteren die toekomst hebben om Zeeland aantrekkelijk te houden. De middag werd afgesloten met een paneldiscussie over stellingen uit het rapport en een hapje/drankje.
Zeeland Recreatieland
In opdracht van de SER Zeeland en TOZ (Toeristisch Overleg Zeeland) presenteerden TOP Adviseurs Van der Reest Advies en Bureau Ruimte en Vrije Tijd het door hun uitgevoerde adviesrapport met als speerpunt de essentie van groei, kwaliteitsverbetering en toekomstontwikkelingen van de toeristisch-recreatieve sector. Met het oog op de Statenverkiezingen is het noodzakelijk om vanuit de provincie en gemeenten een krachtig stimulerend en faciliterend beleid te ontwikkelen. Een sterke vrijetijdseconomie betekent groei. Bijvoorbeeld nieuwe doelgroepen aantrekken zoals Chinezen die standaard een bezoek aan Yerseke als hotspot van de oester-/mosselcultuur brengen. Maar ook moet de beleving van Zeeland centraler staan. Zeeland biedt rust, strand, water en authenticiteit. Daarnaast moet de sector vooral ook de samenwerking met andere maatschappelijke sectoren zoeken.
De rapportage werd overhandigd aan de afgevaardigden van de Zeeuwse politieke partijen.
Trends
De mogelijke trends volgens trendwatcher Adjiebj Bakas zijn:
- Stadsbeleving, funshoppen, beleving en Airbnb transformeren de markt.
Zeeland mosselland. Yerseke als hotspot voor de mosselen. Funshoppen in Middelburg. Beleving creëren met bijvoorbeeld slimme huisjes verhuren van 20m, maar ook huisjes ophogen (etage er boven op), begroeide huizen. Verhuur van boten ipv verkoop (bezitten is uit). - Marketing van Chinezen, Russen en opkomende economieën.
Een personal shopper voor de chinezen die willen winkelen in Zeeland. Vertaal alles in het Chinees. - Seniorenmarketing, wellness en zorgtoerisme
1:2 Nederlanders is over 4 jaar 50+. Er is een markt voor eenzaamheid (gezelschapsdames), maar ook voor rust en stilte. - Food&Health
Bewuste voeding, yoga, mindfullness. - Technologie en energie
De buurtwinkels zijn over 5 jaar weer terug van weggeweest, maar dan optimaal gebruikmakend van de technologie; m.n. internet. Energie wordt opgewekt via kerncentrale met thorium, maar ook m.b.v. drones i.p.v. windmolens (de techniek van windmolens is achterhaald). We gebruiken de technologie in alle opzichten en optimaal, waarbij wel alles om de mens blijft draaien. - Naar disrupties; meer lummelen, meer gekte
Efficiënt denken is uit, creëer meer ruimte voor creativiteit, er moet meer gelummeld worden om creatief te worden, ontwricht vaste patronen, denk out of the box.
Door meer en beter samen te werken – “wij” wordt het nieuwe “ik”, flexibel en wendbaar te zijn, eigenwijs te zijn, beter te slapen en dus uitgerust te zijn kun je je beter aanpassen aan de snelle en grote veranderingen.
Stilstaan bij plotseling overlijden Joke de Witte
Ed Troost, voorzitter RECRON Schouwen Duivenland, stond stil bij het plotseling overlijden van Joke de Witte, voorzitter RECRON Walcheren en mede-organisator van dit seminar.
Het seminar werd mogelijk gemaakt door: SER Zeeland, TOZ Zeeland, waarin RECRON, HISWA, KHN, Vekabo en BZW elkaar ontmoeten. Daarnaast waren er bijdragen van de Zeeuwse Rabobanken en De Mythe.
Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!