Zuid-Nederlandse Groendag op 5 maart

  • Innovatie & MVO
  • Bron: Stichting Tasty Green Lifestyle Experience

Op 5 maart 2015 wordt vanaf 13.00 uur de 8e Zuid-Nederlandse Groendag georganiseerd op de Groene Campus/ Fitland in Helmond. Alles aan deze Groendag is ditmaal anders; een ander programma een andere datum en een andere locatie.

Zuid-Nederlandse Groendag op 5 maart

Programma

De inleider van deze Groendag is: Jeroen Latijnhouwers (bekend van RTL Editie NL en Hallo Nederland van omroep Max). Hij gaat in op het belang van communicatie en imagoverbetering. In een prikkelende sessie van ca. 35 minuten zal hij u zijn visie geven op dit onderwerp. Hij zal ook door prikkelende vragen stellingen aan de deelnemers voorleggen, maar ook aan deelnemers die al eens van de gebaande paden zijn afgeweken en daarin succesvol zijn geweest. Er zijn kansen genoeg maar niet iedereen ziet of herkend deze en heeft de moed om ermee aan de slag te gaan.

Na deze inleiding vinden de volgende 4 brainstormsessies plaats:

Met meer lef realiseer je kansen!

You can’t solve todays problems with the same thinking that created them (Albert Einstein). In deze steeds sneller veranderende wereld wordt er veel gevraagd van ondernemers en hofleveranciers van 'nieuw’ sociaal kapitaal, onderwijs. Hoe kun je slim experimenteren, business opportunities zien en grijpen, in een wereld waarvan we steeds lastiger kunnen voorspellen hoe die eruit gaat zien? Hoe incorporeren we duurzame keuzes  (people, planet, profit) en hoe doe je dat wellicht juist niet alleen? Bedrijven uit andere disciplines of sectoren die het antwoord hebben op jouw vraag en hoe creëer je (ev. samen) added value voor je product of dienst? Hoe maak je gebruik van de talenten van jongeren die opgroeien in die snel veranderende wereld en soms grote ondernemingen in sneltrein vaart voorbijstreven? Met deze vragen, goede voorbeelden van antwoorden op dit soort vragen gaan we aan de slag om samen verder te komen!

Dit programmadeel wordt met jullie ingevuld door: Xander Beks van Stichting Tasty Green Lifestyle Experience.

Meer lef tonen voor een beter imago

Waarom staan ondernemers in het groen er niet goed op? Sowieso weten Nederlanders weinig over onze beroepsgroep. Terwijl het publiek wel véél waarde hecht aan groen in de woonomgeving. Zijn er te weinig mogelijkheden om duidelijk te maken dat groen gelukkig maakt? Misschien. Of moeten wij  als praktische, hardwerkende mensen zélf meer lef tonen… Dan moeten we minder praten over het ambacht en méér over de functie van groen. Wat groen allemaal doet. Minder stress, beter concentreren, betere stemming. Minder psychische klachten. Meer vitaliteit. Kinderen die fijner spelen, creatiever. Meer milieubewustzijn. Meer sociaal gedrag.

Communicatie expert Peter van den Besselaar van Bex*communicatie faciliteert deze workshop. Hij is bedreven om creativiteit los te maken. En zorgt ervoor dat we met concrete ideeën naar huis gaan, om het één dag later al beter te gaan doen.

Maak je klant blij = maak jezelf blij (Of andersom)

Klanten lijken steeds veeleisender te worden, het lijkt dan ook bijna een onmogelijke opgave om onze klant nog echt blij en tevreden te krijgen.

Ligt dit nu aan de klant of aan onszelf? Kunnen we dit eigenlijk wel beïnvloeden?

Kennelijk wel want er bestaan echt blije hoveniers met veel blije en tevreden klanten.

In deze brainstormsessie wordt door Robert Homsma ingegaan op de kunst van de klanttevredenheid. Het “managen” van je (toekomstige) klant begint vanaf het allereerste contact. Helaas is nou juist datgene het aspect van het ondernemen dat het minst bewust en voorbereid wordt “gemanaged” door veel hoveniers.

Vanuit het gemeenschappelijke succes heeft hij een lijst opgesteld met de meest essentiële vragen voor succesvol ondernemerschap.

Samen winnen

In de natuur zijn diverse voorbeelden van samenwerking terug te vinden, genaamd symbiose. Toch zien we in de groensector dat veel bedrijven zeer op zichzelf en intern gericht zijn. Door meer aanbestedingen in het groen zien we dat partijen een totaalpakket dienen te leveren, maar dit is niet voor alle bedrijven weggelegd. Maar hier komt ook direct de vraag om de hoek, wat kunnen we hier samen winnen? Dus wat zou het aangaan van samenwerking met vakgenoten kunnen opleveren. Welke opties laten we nu onbenut? Maar denk ook aan samenwerking in de keten als geheel.

Bart Lemmen van Claassen, Moolenbeek & Partners – bedrijfskundig & bancair adviesbureau – gaat in deze workshop met u hierover graag in discussie. Op creatieve wijze krijgt u inspiratie om samen meer te winnen.

Slotdiscussie

De deelnemers krijgen alle kans hun mening te geven over deze onderwerpen. In een slotdiscussie onder leiding met wederom Jeroen Latijnhouwers zal een conclusie getrokken worden. Waar liggen de kansen van de deelnemers in de toekomst, wat moet men gaan ondernemen om zich staande te houden in en razend snel veranderde wereld?

Inspiratie en netwerken

Fitland is een mooi voorbeeld van hoe een organisatie inspeelt op de veranderende markt. Fitland XL Helmond Suytkade omvat een Wellnessresort, hotel, sport faciliteiten en restaurant(s). Tevens zijn er een samenwerkingen aangegaan met zorginstellingen voor de realisatie van zorghotels en met diverse ROC's voor de combinatie van werken en leren op één en dezelfde locatie. U en ook de Zuid-Nederlandse Groendag zullen moeten inspelen op de veranderingen. Delen van successen leidt tot nieuwe successen en initiatieven. Vergroot uw netwerk en laat u inspireren op deze groendag. Kortom een dag voor vakmensen en door vakmensen.

Meer informatie

De Zuid-Nederlandse Groendag wordt georganiseerd voor (toekomstige) vakmensen uit de groene sector, groene aannemers, leidinggevende van groene organisaties, ontwerpers en werkvoorbereiders. De dag vindt plaats bij De Groene Campus, Scheepsboulevard 1, 5705 KZ Helmond.

Bekijk het volledige programma en bijkomende informatie op de website en volg het laatste nieuws via www.zngd.nl. Ook aanmelden kan via die website.

Meer informatie over Tasty Green Lifestyle Experience, Stichting:

Bekijk het complete instantieprofiel

VVV Noordoost-Brabant Gasten Gelukkiger Maken

VVV Noordoost-Brabant is dé duurzame (marketing)partner van het vrijetijdsdomein