Bespaar transportkosten ondanks de huidige verkeersdruk
- 29 apr., 2014
- Logistiek & Vervoer
Files, strakke tijdvensters en transportkosten die onder druk staan. Eén voor één redenen om kritisch naar transportroutes te kijken. Met name voor de fijnmazige klantdistributie kan routeoptimalisatie hoge kostenbesparingen opleveren en de servicegraad verhogen.
Deze vorm van distributie karakteriseert zich door het hoge aantal leveringen met strakke tijdvensters, waardoor een extreme gevoeligheid ontstaat voor files. Met speciaal ontwikkelde software optimaliseert Groenewout een dergelijk transport-(netwerk) van haar klanten, met als doelstelling de leverbetrouwbaarheid en efficiency te borgen binnen deze complexe externe randvoorwaarden. In dit artikel twee beknopte klant-cases.
Optimale klantallocatie voor de distributie van aluminium profielen
Een Europese marktleider op gebied van aluminium profielen voor ramen en kozijnen, had de intentie de servicegraad van haar distributie te verhogen. Naast de verhoging van de servicegraad, toonde een studie uitgevoerd door Groenewout aan dat de transportkosten ook nog eens met 11% per jaar konden worden gereduceerd.
Klanten van deze Europese marktleider worden twee keer per week beleverd, waarbij de distributie door een logistiek dienstverlener wordt uitgevoerd. Voor deze case werden de vaste leverroutes tegen het licht gehouden, waarbij rekening werd gehouden met onder andere de capaciteit van de vrachtwagens, de service graad, tijdvensters, file-informatie, rij- en rusttijden. De kern van de oplossing bestaat uit de toepassing van kleinere vrachtwagens en een intelligentere klantallocatie aan routes, waardoor beter omgegaan kan worden met de volatiliteit van de klantorders.
Laadtijd optimalisatie voor de distributie van automotive onderdelen
Een automotive retailketen, heeft 130 winkels verspreid over Nederland, die elk drie maal per dag worden aangeleverd via bestelauto’s vanuit 7 depots. Door het hoge aantal leveringen, de strakke tijdvensters, spreiding van leveradressen en de verkeersdruk is optimalisatie van de routes een complex vraagstuk.
Doelstelling van de route-optimalisatie was kostenminimalisatie, waarbij synchroon een gevoeligheidsanalyse van de laadtijden werd meegenomen. Dit zorgde ervoor dat met hetzelfde wagenpark 10% meer winkels beleverd kunnen worden, met name door het optimaliseren van de laadtijden bij de depots en een slimmere allocatie van winkels aan deze zelfde depots.
Deze cases tonen aan dat ook binnen de huidige verkeersomstandigheden het mogelijk is om besparingen van 10% op fijnmazige distributie te realiseren, waarbij geen afbreuk wordt gedaan aan een hoge service graad.
Contact
Heeft U vragen over dit artikel? Neem contact op met de auteur, Rik Kusters, consultant bij Groenewout. Tel.nr +31 (0)6 5422 3061
Meer informatie over GROENEWOUT :
Bekijk het complete bedrijfsprofiel
Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!