Beter een goede buur dan een verre vriend?!
- 7 okt., 2014
- Zakelijke dienstverlening
Maakt internetmarketing het overbodig om eens het persoonlijke contact met uw naaste buren te zoeken? Gaan we er in dit digitale tijdperk er misschien al automatisch van uit dat ondernemers elkaar het beste op het internet kunnen vinden, dat dit efficiënter en sneller is?
De populariteit van internet(marketing) doet ons soms misschien vergeten dat er in de directe omgeving genoeg interessants te vinden is, ook al lijkt dit op het eerste gezicht niet zo. Bij het verkennen van de omgeving kunnen verrassende nieuwe contacten opgedaan worden.
Verkennen
Het hangt er bijvoorbeeld helemaal af in welke branche u actief bent en op welke locatie uw bedrijfspand zich bevind. Een verkenning van de omgeving kan nog verassende ontdekkingen opleveren. Andersom geldt ook hetzelfde: verken ook eens uw omgeving waar u diensten kunt aanvragen. Door het persoonlijke contact en doordat u zich in dezelfde regio bevind, kan dit de gunfactor vergroten. Wellicht krijgt u van deze ‘goede buur’ nog een mooie korting.
Zoek uit welke leveranciers en prospects er zich in uw omgeving bevinden. De opdrachten kunnen soms uit onverwachte hoek komen. Denk daarbij niet te veel in hokjes: vergeet niet dat een bedrijf wellicht een compleet ander product of dienst nodig heeft dan u in eerste instantie had verwacht. Ook al woont u al twintig jaar naast elkaar en denkt u elkaar niet per sé nodig te hebben voor een dienst of product: probeer eens dit netwerk uit! U zult verbaasd zijn over de behoeften die er bestaan.
Motivatie
De juiste motivatie van dit contact is wel belangrijk. Alleen het motief ‘het moet iets opleveren’ kan voor teleurstellingen zorgen. Het contact begint meestal met een eerste verkenningsgesprek, waarbij de nadruk ligt op kennismaking. Vergeet niet dat het andersom ook niet zo is dat u positief antwoord geeft op elk voorstel wat u in het leven krijgt.
Praktijkvoorbeeld
Euro-Com uit Renkum ervaarde dit in de praktijk. Euro-Com is sinds 2004 in Renkum gevestigd, maar de klanten bestaan voornamelijk uit klanten buiten Renkum, waaronder veel internationale klanten. Met regelmaat zagen zij hun buurman voorbij lopen, maar het was er nog niet van gekomen om te vragen of zijn bedrijf een vertaling nodig had. Het leek ook niet van toepassing. De accountmanager had het idee opgevat om eens bij de beste man op de koffie te gaan. Het bleek dat men daar een vertaling nodig had van een reeks documenten, waardoor Euro-Com een mooie opdracht voor hen mocht uitvoeren.
Deze ondernemerstip is geschreven door Bart-Jan van Sluijs. Hij is communicatiemedewerker bij vertaalbureau Euro-Com uit Renkum. |
Meer informatie over EURO-COM INTERNATIONAL:
Bekijk het complete bedrijfsprofiel