Concrete tips bij bedrijfsovername
- 22 mrt., 2012
- Financieel & Juridisch
Als u een bedrijf gaat overnemen, of uw bedrijf wordt overgenomen, dan is dat een grote stap. Daar moet u de tijd voor nemen en alles goed voorbereiden. Om u daarbij te helpen een aantal concrete tips.
Tip 1: Win advies in bij een overnameadviseur
Een bedrijfsovername wordt vaak te snel afgehandeld. Achteraf blijkt dan jouw vraagprijs of de betaalde prijs sterk afweek van wat logisch en redelijk is. Dat is zonde, want door extra tijd te besteden aan de koop of verkoop van je bedrijf kun je een hoop ellende voorkomen. Kijk eerst of het maken van deze stap financieel haalbaar is. Het is aan te raden hiervoor een adviseur te raadplegen. De MKB Servicedesk kan je in contact brengen met overnamespecialisten.
Het proces bij een overname bestaat uit een aantal fases.
- Fase 1: Waardering > Het waarderen van een onderneming kost een adviseur al snel twee dagen, inclusief rapportage.
- Fase 2: Onderhandelingen > Doorgaans vinden er drie onderhandelingsrondes plaats.
- Fase 3: Contractuele afhandeling > De adviseur kan de volledige contractuele afhandeling regelen. De contracten hoeven alleen nog voorgelegd te worden aan een notaris.
Tip 2: Wees voorzichtig bij overname binnen de familie
Het kan een goed gevoel zijn om te weten dat je bedrijf overgenomen wordt door een familielid, of om zelf een bedrijf over te nemen van een familielid. De nieuwe eigenaar is zo al bekend met het bedrijf en diens historie. Er zijn echter ook gevallen bekend waarbij een overname binnen de familie slecht wordt voorbereid omdat er wordt uitgegaan dat de nieuwe eigenaar het precies zo zal doen als de vorige. Met spanningen binnen de familie tot gevolg wanneer aan dit verwachtingspatroon niet wordt voldaan. Een overname binnen de familie heeft niet alleen een zakelijke kant, maar ook een persoonlijke. Dit brengt zowel voordelen als nadelen met zich mee. Meer over overname binnen de familie.
Tip 3: Onderhandel niet zelf
Wanneer je een bedrijf gaat kopen of verkopen is het aan te raden niet zelf te onderhandelen. Onderhandelen is een vak apart en het is dan ook het verstandigst dit door een expert te laten doen.
Tip 4: Neem de tijd
Het verkoopklaar maken van een bedrijf kost veel tijd. Er moeten een hoop zaken worden geregeld op juridisch, financieel, administratief en organisatorisch gebied. Zorg dan ook dat alles goed geregeld is, dit behoedt je voor nare verrassingen achteraf. Ook het overnemen van een bedrijf moet goed worden voorbereid.
Meer informatie over MKB Brabant:
Bekijk het complete instantieprofiel
Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!