De opkomende trend van de voice zoekfunctie
- 18 apr., 2017
- Zakelijke dienstverlening
Gebruik jij al de mobile voice opties op je smartphone? En zo ja, waarvoor gebruik je het dan? Gebruik je het vooral thuis en in privésituaties of gebruik je het ook publiekelijk? Het gebruik van voice search op smartphones is iets dat de afgelopen tijd steeds populairder wordt.
Stonetemple heeft het mobile voice gebruik onder 914 respondenten onderzocht. Benieuwd naar wat hier uitgekomen is? Lees hier een samenvatting van de meest interessante resultaten.
Waarvoor wordt de voice zoekfunctie gebruikt?
In het onderzoek kwam naar voren dat de snelheid in gebruik de nummer 1 reden is (70.6%) waarom voice search gebruikt wordt, maar waarvoor wordt het dan ingezet? Volgens het onderzoek gebruikt 57.8% van de respondenten de voice zoekfunctie om informatie op te zoeken, dit tegenover 85.6% die hiervoor hun browser gebruikt, 74.2% die hiervoor een zoek app gebruikt en 24.3% die hiervoor een berichten app gebruikt. 32% van de vrouwen en 47.5% van de mannen gebruikt voice search om muziek af te spelen en 65.9% van de vrouwen en 54.6% van de mannen gebruikt het om te sms’en. Maar er bestaat nog steeds de sterke voorkeur om berichten te typen (80.1%) tegenover berichten dicteren. De meest gebruikt manier om een telefoongesprek te starten is om naar de contactenlijst te gaan en op het nummer te klikken (74.8%), op de tweede plaats komt het klikken op een eerder telefoongesprek (52.2%) en het nummer intypen komt op de derde plaats (48.8%). Alleen 37.6% van de respondenten gebruikt hiervoor de voice zoekfunctie. Het lijkt er dus op dat de mobile voice opties op de smartphones tegenwoordig nog vaak verliezen van andere gebruiksopties.
Door wie en wanneer wordt de voice zoekfunctie gebruikt?
In het onderzoek kwam naar voren dat veel mensen het nog steeds ongemakkelijke vinden om voice search publiekelijk te gebruiken. Men gebruikt het dan ook het liefste wanneer ze alleen zijn of wanneer ze met vrienden zijn. Hoe slechter ze de mensen in de omgeving kennen, des te minder geneigd ze zullen zijn om hier gebruik van te maken. Omgevingen waarin de respondenten voice search liever niet gebruiken zijn in het openbare vervoer, op een feestje, in de sportschool, op een openbare wc, in een restaurant met mensen die ze niet kennen en in het theater.
Een ander interessant resultaat is dat mannen meer geneigd zijn om voice search te gebruiken dan vrouwen, een reden hiervoor kan zijn dat ze zich comfortabeler voelen met het publieke gebruik. Volgens het onderzoek zijn mannen 3 keer meer geneigd om de voice zoekfunctie te gebruiken in het theater of in een restaurant. Dit verschil is ook terug te vinden in leeftijdscategorieën: de gebruikers onder 24 jaar zijn 33% meer geneigd om het te gebruiken in een publieke omgeving dan oudere gebruikers. Ook zijn de respondenten met een hoger inkomen 2 keer meer geneigd om voice search in een publieke omgeving te gebruiken.
Iets wat hoogstwaarschijnlijk te maken heeft met dit publieke ongemak omtrent het gebruik van voice search op de smartphone, is hoe het ontvangen wordt door de omgeving: 41.8% irriteert zich aan anderen die dit gebruiken.
Wat kan er verbeterd worden?
De respondenten zijn tevreden over de mate waarin ze begrepen worden tijdens het gebruik maken van de voice zoekfunctie: 51% gaf aan dat de persoonlijke assistent van hun smartphone hun goed tot zeer goed begrijpt, alleen 14% gaf aan dit slecht tot zeer slecht te vinden. 61.3% van de respondenten gaven aan dat ze graag willen dat de vragen directer beantwoord worden en dat de antwoorden geïntegreerd worden met andere apps. Dit was meer het geval bij iPhone gebruikers (65.5%) dan bij Android gebruikers (50.6%). Bij de vraag of de respondenten gebruik zouden willen maken van de mobile voice optie om hun smartphone te ontgrendelen, gaf 52.1% aan dit graag te willen. Twee derde van de respondenten gaf aan comfortabel te zijn met het starten van voice search via de home knop. En bijna hetzelfde percentage (63.7%) gaf aan comfortabel te zijn met gebruik door “Hey Siri” of “OK Google” te zeggen, van de 16.5% die hier niet comfortabel mee is komt dit doordat ze het irritant vinden.
Voice search wordt kortom meer en meer gebruikt, niet alleen door internet marketing specialisten, maar ook door de algemene bevolking. En alhoewel het misschien niet wint van andere gebruiksopties, wordt het veel gebruikt om informatie op te zoeken, muziek af te spelen en berichten te dicteren. Ondanks de publieke schaamte en de nodige verbeteringen, zien meer en meer gebruikers het voordeel in van het gebruik van de voice zoekfunctie. Hoogstwaarschijnlijk zal men zich hier alleen maar comfortabeler mee gaan voelen wanneer het gemak en de mogelijkheden verder groeien. Hoe zit dit bij jou? Wanneer gebruik jij de voice zoekfunctie op je smartphone?
Auteur: Romano Groenewoud, SEO-Specialist bij SEOgeek
Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!