Drie tips om planmatig en waardegericht te innoveren
- 11 jul., 2016
- Innovatie & MVO
Organisaties zoals Apple zijn een inspiratie voor vele innovators. Hoe aantrekkelijk het ook lijkt; een succesformule kan niet zomaar gekopieerd worden. Hier zijn drie basisingrediënten ter inspiratie voor de ontwikkeling van een sterke innovatie-capaciteit in uw organisatie.
Organisaties zoals Apple zijn een inspiratie voor vele innovators. Hoe aantrekkelijk het ook lijkt; een succesformule kan niet zomaar gekopieerd worden. Het is van belang om dichtbij de eigen organisatie te blijven en een succesroute te definiëren die hierbij past. Hier zijn drie basisingrediënten ter inspiratie voor de ontwikkeling van een sterke innovatie-capaciteit in uw organisatie.
1. Vertrek vanuit een duidelijke doelstelling
Doelstellingen zorgen voor een eenduidig en gezamenlijk beeld van wat er moet gebeuren. Ze zijn onmisbaar voor het maken van keuzes met betrekking tot tijd en middelen en maken het gehele innovatietraject effectiever.Vertrek vanuit een duidelijke doelstelling. Doelstellingen zorgen voor een eenduidig en gezamenlijk beeld van wat er moet gebeuren. Ze zijn onmisbaar voor het maken van keuzes met betrekking tot tijd en middelen en maken het gehele innovatietraject effectiever.
2. Werk systematisch op basis van diep marktinzicht
Er zijn zeer veel methodes en inspiratiebronnen voor het genereren van ideeën. Maar om tot goed uitgewerkte ideeën te komen is er meer nodig dan een intuïtief idee. Door gebruik te maken van de juiste tools en processen vergroot de kans op succes. Een systematische en diepere beschouwing van markten, klantbehoeften, en hoe deze behoeften vervuld kunnen worden, helpt bij het maken van goede inschatting van het marktpotentieel. Werk systematisch op basis van diep marktinzicht. Er zijn zeer veel methodes en inspiratiebronnen voor het genereren van ideeën. Maar om tot goed uitgewerkte ideeën te komen is er meer nodig dan een intuïtief idee. Door gebruik te maken van de juiste tools en processen vergroot de kans op succes. Een systematische en diepere beschouwing van markten, klantbehoeften, en hoe deze behoeften vervuld kunnen worden, helpt bij het maken van goede inschatting van het marktpotentieel.
3. Beheers risico's in een vroeg stadium
Beheers de risico’s door al in een vroeg stadium de belangrijkste drijfveren van uw business model in kaart te brengen en te kwantificeren. Dit helpt bij het maken van onderbouwde keuzes en geeft richting voor de inzichten die u verder nog kunt verzamelen om uw ideeën op waarde te schatten. Beheers de risico’s door al in een vroeg stadium de belangrijkste drijfveren van uw business model in kaart te brengen en te kwantificeren. Dit helpt bij het maken van onderbouwde keuzes en geeft richting voor de inzichten die u verder nog kunt verzamelen om uwideeën op waarde te schatten.
Auteur: HZ University of Applied Sciences. Wilt u leren hoe u tot een succesvolle innovatie kunt komen? In de HZ Masterclass; Waardegericht en Planmatig Innoveren leert u meer. |
Meer informatie over HZ University of Applied Sciences:
Bekijk het complete profiel
Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!