Het recept voor topprestaties met je team

  • Zakelijke dienstverlening

Afgelopen winter hoorde ik een zeer inspirerende speech van Foppe de Haan. Hij sprak over wat er nodig is om met je team succes te behalen. Hij deed dit aan de hand van de vijf F-en van Foppe.

Het recept voor topprestaties met je team

Zijn verhaal was gericht op het coachen van een voetbalteam. Ik geef je hierbij zijn 5  hoofdingrediënten met daarbij mijn recept voor een succesvol team in het bedrijfsleven.

De ingrediënten:

  • Feeling – Gevoel
  • Function – Functie
  • Future – Toekomst
  • Feedback – Feedback
  • Fun – Plezier

Het recept

Feeling

Ten eerste Feeling. Het (onderbuik) gevoel moet kloppen. De leden van het team zijn trots om van het team deel uit te maken.  Je kan ook spreken van de gezamenlijke drijfveer van het team. Alle leden hebben hetzelfde einddoel en zetten zich voor 100% in om dit te behalen.

De eerste vraag die je je kan stellen binnen je team is dan ook: Ben je trots om in het team deel te nemen? Als leidinggevende of coach stel je jezelf de vraag of de teamspirit goed voelt.

Function

Het tweede ingrediënt dat we toevoegen is Function. Ieder teamlid moet doordrongen zijn van zijn taken en hiervoor verantwoordelijkheid nemen. Ook moet ieder teamlid doordrongen zijn van het effect van zijn functioneren  op collega’s en op het eindresultaat.

De vraag die je kan stellen aan de teamleden: wat is jouw toegevoegde waarde aan het eindresultaat (dit is de service of het product dat geleverd wordt)?

Als leidinggevende/coach stel je jezelf de vraag: Wat is de waarde van het product/dienst die wij leveren voor onze klanten?

De volgende vraag voor de teamleden en leidinggevende/coach is: Doe je de juiste dingen om waarde voor de klant te leveren?

Future

Het derde ingrediënt dat we toevoegen is Future. Dit staat voor de richting in de toekomst en het blijven verbeteren. Iedereen heeft gedurende de dag meerdere signalen die kunnen leiden tot verbetering. Dit kan zijn vanuit een contact met de klant, vanuit contact met een leverancier, naar aanleiding van een fout, naar aanleiding van een analyse van informatie, naar aanleiding van een gesprek met een collega. Deze momenten zijn de schatten waarover we struikelen. Het gaat er echter om wat we ermee doen. Welk signaal omarmen we als eigenaar om te verbeteren?

De vraag voor alle teamleden is: Welke “schat” pak ik op als eigenaar om tot een succes te maken?

Als leidinggevende/coach stel je jezelf: Hoe kan ik mijn teamleden helpen bij het tot succes brengen van hun ideeën voor verbetering?

Feedback

Het volgende ingrediënt dat we toevoegen is Feedback. Het geven van feedback is een kunst en het ontvangen van feedback is een gunst. Binnen een team is het van grote waarde als je elkaar complimenten geeft en tevens aanspreekt op dingen die niet goed gaan. Positieve feedback (het compliment) vergeten we nog wel eens. De kritische feedback moet opbouwend zijn en gericht op gedragsverandering. Feedback is dan ook meer dan alleen een terugkoppeling over behaalde resultaten in de vorm van omzet, productie-aantallen, verwerkte orders, productiviteit, enz.

De vraag voor de teamleden is: geef je regelmatig (dagelijks) complimenten en spreek je je collega’s aan als het nodig is?

Als leidinggevende stel je jezelf de vraag: Geef ik het goede voorbeeld als het gaat om feedback geven?

Fun

Het laatste ingrediënt, Fun, is het sausje over de andere vier ingrediënten. Als de eerste vier ingrediënten in balans zijn dan volgt het werkplezier vanzelf.

Hoe staat het met de prestaties van jouw team? Wil je weten hoe je alle medewerkers in je team betrokken krijgt bij continue verbeteren met als resultaat nog betere prestaties voor de klant? Kom dan naar de Quality for All Experience!

Auteur: Esther Schuurmans, Q4All

Meer informatie over Q4ALL:

Bekijk het complete bedrijfsprofiel

Linkedin bedrijfspagina RegioinBedrijf Volg RegioinBedrijf op Linkedin

Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!