Het recruitmentproces op de schop: van een arbeidsmarkt naar een kandidatenmarkt

  • Arbeidsmarkt

Onze samenleving verandert in een rap tempo en de arbeidsmarkt verandert mee. Waar organisaties vroeger veelal de focus legden op het vinden van een passende kracht in een zo kort mogelijk tijdsbestek, staat anno 2018 de kandidaat centraler dan ooit.

Het recruitmentproces op de schop: van een arbeidsmarkt naar een kandidatenmarkt

De arbeidsmarkt heeft plaats gemaakt voor een kandidatenmarkt en dat zorgt voor de nodige veranderingen. Niet alleen is er een andere mindset nodig. Ook het recruitmentproces moet op de schop.

Een nieuw recruitmentproces

Volgens Meinselect, specialist in personeelsbemiddeling in de bouw en techniek, begint dit nieuwe recruitmentproces bij het maken van verbinding. ‘’Het gaat er om dat er een connectie wordt gevonden met de kandidaat. Dit is een veelomvattend proces waardoor op meerdere momenten hét verschil kan worden gemaakt.’’

Employer branding

Een voorbeeld van zo’n belangrijk moment is de eerste indruk van het bedrijf. Een recent onderzoek laat namelijk zien dat maar liefst 84% van de werkzoekenden in Nederland de reputatie van een werkgever sterk mee laat wegen bij de afweging om ergens te solliciteren. Niet gek dat 35% van de beslissingsbevoegden in het recruitment aangeeft te willen investeren in employer branding: het aantrekkelijk maken van je bedrijf om meer sollicitanten aan te trekken.

De voorbereiding van de sollicitatieprocedure

De volgende stap waarin het verschil kan worden gemaakt is de sollicitatieprocedure. De tijd dat een gewone vacaturetekst voldoende was om iemands aandacht te trekken is voorbij. Door de ongekende vraag naar arbeidskrachten worden zowel de actieve als passieve- en latente kandidaten steeds moeilijker te bereiken. Hierdoor is het noodzakelijk om aantrekkelijke teksten te schrijven om deze kandidaten aan te spreken en te boeien. Kortom: schrijf waarom je huidige medewerkers graag bij je werken, leg uit hoe de betreffende functie bijdraagt aan de missie van de organisatie en breng in beeld wat klanten en andere betrokkeren aan de organisatie waarderen.

De uitvoering van de sollicitatieprocedure

Een tweede aandachtspunt omtrent het sollicitatieproces is de uitvoering ervan. Uit onderzoek van TalentBoard blijkt namelijk dat kandidaten te vaak te laat iets van de uitvoerende organisaties terug horen. Om dit te voorkomen zijn dit handige tips:

  1. Verstuur een mail waarin wordt aangegeven dat de sollicitatie is ontvangen en hoe de sollicitatieprocedure eruit ziet
  2. Om te bepalen of iemand past bij de organisatie en de functie is het beter om gedrag interviews te houden dan een screening
  3. Zorg voor feedback naar alle kandidaten tijdens het hele sollicitatieproces (ook wanneer dit proces langer duurt dan vooraf verwacht)
  4. De recruiter moet niet alleen de organisatie aanprijzen maar ook enthousiast zijn in de gesprekken en vertellen over het team en de projecten

Conclusie

Het vergt best wat van je communicatie om de kandidaat steeds centraal te stellen, maar met de nodige inspanning is het zeker niet onmogelijk. Het helpt juist om mensen op het juiste moment aan je te verbinden op de juiste manier én met interacties van hoge kwaliteit.

Meer informatie over MEINSELECT:

Bekijk het complete bedrijfsprofiel

Zeilmakerij Van der Sneppen BV Zeilmakerij Van der Sneppen BV

Standaard vlamvertragende huurzeilen en maatwerk oplossingen!