Hoe breng ik structuur aan in een bedrijf?
- 18 feb., 2016
- Regionale ontwikkeling
Ondernemers die besluiten contact op te nemen met Stratos hebben doorgaans een duidelijke ondernemersvraag. Met de feedback van een (maat)groep van ondernemers hopen zij antwoorden te krijgen op zaken die hen bezighouden.
Een voorbeeld van een dergelijke vraag is: ‘Hoe breng ik structuur aan in een bedrijf?’
De voor de hand liggende antwoorden
Natuurlijk zijn hierop direct een aantal mogelijke antwoorden te vinden:
- Maak een plan, compleet met missie en visie
- Maak een gefaseerd stappenplan met jouw doelen in een duidelijke tijdslijn
- Denk na over je organisatiestructuur en bedenk hoe werknemers hier in kunnen groeien
- Zorg voor inzicht in je financiële data
- Ga kritisch aan de slag met voorraadbeheer
- Ga kritisch aan de slag met je crediteuren- en debiteurenbeheer
Is dit het antwoord op de vraag?
In bovenstaande opsomming kunnen zeker antwoorden liggen op de oorspronkelijke vraag ‘Hoe breng ik structuur aan in een bedrijf?’ Goede oplossingen, waarvoor je als ondernemer zeker partijen gaat vinden die hiermee met jou aan de slag willen gaan. De ervaring leert echter dat er geen eenduidig antwoord is. Vaak zit er ook een vraag achter de vraag. Je kan je namelijk afvragen of een ondernemer met deze vraag echt behoefte heeft aan meer structuur in organisatie of processen. Misschien komt de vraag van een ondernemer, die perfectie nastreeft. Zich prettig voelt bij orde en systeem. Of anders?
Doorvragen
Het antwoord op de vraag ‘Hoe breng ik structuur aan in een bedrijf’ is dus niet eenvoudig te duiden. Het is zaak dat er veel vragen gesteld worden, liefst vanuit een aantal invalshoeken en door verschillende andere ondernemers. Het kan namelijk alles te maken hebben met de persoonlijkheid van de ondernemer en/of zijn behoefte aan controle. Misschien geeft de ondernemer aan eigenlijk het overzicht kwijt te zijn geraakt. Wordt hij niet meer in alles gekend (door zijn werknemers) bij het nemen van beslissingen. Mogelijk betekent het voor de ondernemer een proces van loslaten en verantwoordelijkheden durven geven aan anderen. Onzekerheid? Terughoudendheid in het nemen van beslissingen met zware impact? Super herkenbaar en vooral menselijk.
Herkenning bij andere ondernemers
Een gegeven is dat wanneer je een groep van ondernemers allemaal de vraag ‘Hoe breng ik structuur aan in een bedrijf?’ stelt, je totaal verschillende antwoorden en oplossingen krijgt. Bedenk hier: iedere andere ondernemer snapt deze vraag. Voelt herkenning bij deze vraag. Heeft er ervaring mee, heeft het zelf meegemaakt. Het kan zijn dat hij er tegenaan hikt, er middenin zit of het al achter zich heeft gelaten.
Antwoorden vanuit een groep
Ok. Het vraagstuk is voor iedereen helder in de groep. De herkenning van de problematiek en uitdagingen van andere ondernemers is er. Het ondernemersgen is aanwezig. De ondernemerspassie is voelbaar. De interactie kan beginnen. De dynamiek van de groep kan gaan werken. Allen zijn immers ervaringsdeskundigen van het eerste uur. Op basis van jarenlange ervaring komt iedere ondernemer met aanbevelingen. Deelt zijn eigen kennis, successen en tegenslagen. Kan een geslaagde aanpak aanraden. Iedereen wisselt informatie uit vanuit eigen sector en achtergrond . Na elke sessie gaan ondernemers naar huis met veel verschillende antwoorden en oplossingen vanuit de groep. Het proces van inzicht, verbetering en verandering kan starten.
Waarom zou je kiezen voor een groep?
Wanneer je besluit deel te nemen aan een Stratos Groep krijg je een veelvoud van eerlijke en deskundige antwoorden. Van ondernemers die jou en jouw bedrijf gedurende een jaar van maandelijkse bijeenkomsten goed hebben leren kennen. Ondernemers die geen andere agenda hebben dan jou mee te laten profiteren van hun ervaring en. Die jou alles gunnen. En vice versa!
De juiste groep
Stratos Groepen worden samengesteld met een mix aan bedrijven en persoonlijkheden. De grootte van de bedrijven binnen een groep is nagenoeg gelijk. Dus waarom zou je kiezen voor de oplossing van ??n adviserende partij? En niet voor een veelvoud van antwoorden van acht tot tien andere ervaringsdeskundigen binnen een groep? Er zijn immers ontzettend veel wegen die naar Rome leiden. En waarom niet kiezen voor di? weg, die het beste past bij jou als ondernemer, je bedrijf en je situatie. Maak je keuze! En laat anderen je hierbij helpen.