Hoe werf je nieuw personeel?
- 7 dec., 2016
- Arbeidsmarkt
Het samenstellen van een goed team, is van groot belang voor je bedrijf. Ben je van plan om meer mensen aan te gaan nemen of vertrekt er een medewerker waardoor je op zoek moet naar een nieuwe? Wat is de beste manier om nieuw personeel te werven?
Maak een profiel
Het is aan te raden om bij de zoektocht naar een nieuwe medewerker te starten met het opstellen van een gedetailleerd functieprofiel en/of persoonsprofiel. Naar wat voor persoon ben je nu eigenlijk op zoek? Waar moet hij of zij aan voldoen en welke vaardigheden moet je nieuwe medewerker absoluut beheersen? Beschrijf uitgebreid de inhoud van de functie en vul op basis daarvan vaardigheden, kwaliteiten en de kennis waar je nieuwe medewerker over dient te beschikken. Let er daarbij wel op dat je kwaliteiten en vaardigheden niet alleen toepast op het werk op zichzelf, maar ook kijkt of nieuw personeel binnen de rest van het team past.
Personeel werven: de vacature
Zodra je een goed profiel hebt gemaakt, kun je een vacature gaan uitschrijven bij een bedrijf als Brunel. Beschrijf hierin kort en bondig naar wie je op zoek bent, wat je verwacht van het nieuwe personeelslid en wat hij of zij van jouw bedrijf mag verwachten. Vervolgens dien je uit de brieven of emails die je krijg de beste te selecteren. Twijfel je? Nodig dan maar mensen op gesprek uit dan je oorspronkelijk van plan was. Stel je voor dat je net diegene mist, die bij uitstek geschikt is voor de job!
Gesprekken
Het is aan te raden om sollicitatiegesprekken met meerdere personen van je bedrijf te voeren. Vraag bijvoorbeeld aan de toekomstige chef of een toekomstige collega van de nieuw te werven medewerker of hij of zij bij het gesprek aanwezig wil zijn. Op die wijze krijg je een zo veelzijdig mogelijk beeld van de sollicitanten.
Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!