Hoe zit het met de ‘betrokkenheid’ van medewerkers?
- 21 jan., 2016
- Arbeidsmarkt
Betrokkenheid van medewerkers is nog altijd laag ondanks allerlei inspanningen van bedrijven om de betrokkenheid te vergroten. Het werken met betrokken medewerkers heeft voordelen in de zin van lager verzuim, lager verloop, hogere productiviteit en betere serviceverlening. Het heeft direct gevolgen voor de output van een organisatie.
Jim Harter is specialist op het gebied van betrokkenheid en stelt dat bedrijven vooral de terminologie veranderd hebben. Zo is het medewerkerstevredenheidsonderzoek een betrokkenheidsonderzoek geworden waarin vragen staan die niets met betrokkenheid te maken hebben. Bij een hoge score zou dan de uitkomst zijn dat de betrokkenheid hoog is terwijl dat in werkelijkheid niet zo is.
Betrokkenheid vergroten
Maar hoe kun je als bedrijf de betrokkenheid vergroten? Dat doe je niet in één dag. De top van de organisatie zal moeten laten zien dat zij hier verantwoordelijk voor zijn en dat zij dit in de bedrijfscultuur moeten laten groeien. Het aanstellen van goede managers is hierin het belangrijkste en dat is niet eenvoudig. Deze managers geven echte aandacht en houden rekening met behoeften en wensen van hun medewerkers. Daarnaast beschikken zij over een vijftal talenten:
- Ze zijn motivator.
- Ze kunnen zichzelf en anderen uitdagen om zich te verbeteren.
- Ze zijn assertief. Ze accepteren hun verantwoordelijkheid.
- Ze bouwen aan relaties. Ze nemen beslissingen.
- Ze lossen complexe problemen op en plannen vooruit.
Zelfs na het volgen van uitgebreide trainingen zal slechts drie op de tien personen over deze vijf eigenschappen beschikken.
Dus, organisaties moeten niet achteroverleunen en zich rijk rekenen qua betrokkenheid. Ze moeten er echt werk van maken. Dat start bij de directie, die door het werven van excellente managers kan profiteren van de voordelen van betrokkenheid.
Meer informatie over MEINSELECT:
Bekijk het complete bedrijfsprofiel