In drie stappen baas over eigen data

  • Technologie

Hackers, datalekken, malware maar ook water- of brandschade; problemen waar uw bedrijf geen last van heeft. Toch? Niet helemaal. Klantinformatie, betaalinformatie, bankgegevens. Moeilijk vervangbare gegevens en een risico in de verkeerde handen. Hoe houdt u uw data veilig?

In drie stappen baas over eigen data

Uw bedrijf kan grote schade oplopen door datalekken. Het kan duur zijn om de data te vervangen. U loopt imagoschade op en uw bedrijf kan boetes van honderdduizenden euro’s  krijgen. Heeft u een datalek maar meldt u het niet? Dan is de boete nog hoger.

Baas in eigen huis

U moet er toch niet aan denken dat vertrouwelijke gegevens op straat komen? Neem iets simpels als een open wifi. Een leuke service naar bezoekers. Maar u weet niet wie er gebruik maakt van het netwerk. Een hacker met kwade bedoelingen kan met een laptop gaan zitten, inloggen en zijn gang gaan. Niet helemaal de bedoeling.

Stap 1: Risicoanalyse

Het kan dat u niet stilstaat bij kleine dingen die een groot verschil maken. Daarom is het belangrijk dat uw bedrijf kijkt naar risicofactoren. De eerste stap die u moet maken is een algemene risicoanalyse. Wat zijn de risico’s voor uw bedrijf en wat kan er gebeuren als uw data op straat komt te liggen?

Voorbeeld van risico's

  • Natuurlijke brand, waterschade, stroomuitval, vandalisme
  • Menselijke fouten
  • Hacks Risico’s van datalekken door hacks zijn groter dan dataverlies vanwege de ’natuurlijke’ risico’s. Werkt u veel met gevoelige data? Dan is het nog belangrijker om deze -naast de overige security- extra te beveiligen tegen hacks.

Stap 2: Risico’s uitsluiten

Als een bedrijf de risico’s weet kan het een strategie ontwikkelen om die risico’s af te dichten. Ga samen met uw systeembeheerder of een externe expert aan de slag met de ontwikkeling van een plan.

Bijvoorbeeld:

  • Bepaal wie toegang tot de data heeft
  • Gebruik Firewalls en anti-virus/malware software
  • Geef collega’s training in dataveiligheid
  • Maak iemand verantwoordelijk voor de veiligheid

Stap 3: Data veilig houden

Heeft u een plan gemaakt? Tijd om het uit te voeren. U kunt data op veel manieren verliezen. U kunt het beste een combinatie van beveiligingsmethodes toe te passen. Beveilig uw bedrijf zowel technisch, fysiek en train uw collega’s. Maak gebruik van duidelijk gedefinieerde policies en zorg ook dat iedereen binnen het bedrijf deze kent. Voorbeelden van praktische beveiligingsmethodes;

  • Zorg dat de systemen de laatste updates hebben.
  • Installeer monitoring en alarmsystemen in uw kantoor en database
  • Zorg voor een stroombackupsysteem
  • Zorg dat uw policies nageleefd worden

Geen vaste route

Voor elk bedrijf is er een oplossing op maat te bedenken. Zorg bijvoorbeeld dat iedereen zich moet registreren voor het netwerk. Collega’s kunnen dan met hun eigen bedrijfslogin inloggen. Het bedrijf kent daarna een rol toe aan elke gebruiker aan de hand van zijn of haar functie. Een webdeveloper krijgt een ander soort toegang dan een internal search engine specialist. Het bedrijf kan een “slot” op maat creeren. Kies er bijvoorbeeld voor om de developer op zijn smartphone minder toegang te geven. Het is dan een gepersonaliseerd netwerk. Dat houdt het veiliger.

De poort openen

Natuurlijk wilt u bezoekers niet in de kou laten staan door uw vastgetimmerde netwerk en data. Creëer bijvoorbeeld een portal waarbij ze de naam van een collega opgeven. Die collega krijgt dan een melding om toestemming te geven. Daarna kan de bezoeker het netwerk –met beperkte toegang- benutten. U weet altijd wie er toegang tot uw data heeft.

Hulp nodig?

Deze ondernemerstip is geschreven door ACES Direct. Uw data beveiligen? Neem dan contact via e-mail of telefonisch op: 013 762 18 00 . De Solution Advisors en Account Managers helpen u graag.

Meer informatie over ACES DIRECT:

Bekijk het complete bedrijfsprofiel

Linkedin bedrijfspagina RegioinBedrijf Volg RegioinBedrijf op Linkedin

Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!