Let op ondernemer: auteursrecht op logo’s en huisstijlen
- 2 jul., 2012
- Financieel & Juridisch
Als ondernemer hebt u er zeker mee te maken: het ontwerpen van een logo of zelfs een heel nieuwe huisstsijl. Als u geluk hebt, regelt u dit binnen uw eigen netwerk in ruil voor een wederdienst, anders wordt hiervoor doorgaans een ontwerpbureau in de arm genomen.
Het ontwerpbureau levert u een fraai ontwerp en u betaalt het bureau waarna partijen hun eigen weg vervolgen. Maar wie is nu eigenaar van een ontwerp en de daarop rustende auteursrechten; het ontwerpbureau of de ondernemer? Maakt u hier goede afspraken over met behulp van de volgende handvaten:
- auteursrechten komen in beginsel toe aan de maker (ontwerper)
- de maker kan zijn auteursrechten overdragen aan een persoon of organisatie (ondernemer)
- overdracht van auteursrechten moet in een schriftelijk stuk worden vastgelegd (akte).
In de praktijk hanteren ontwerpers in hun algemene voorwaarden veelal een gebruiksrecht (licentie) voor het ontwerp. Met een licentie verkrijgt u geen zeggenschap over het ontwerp maar enkel een gebruiksrecht voor dat wat u concreet afspreekt. Voor iedere nieuwe toepassing hebt u de medewerking nodig van de ontwerper, wat natuurlijk zeer onhandig is. Daarom, als u opdracht geeft voor een nieuw logo of huisstijl, zorg dan dat alle rechten schriftelijk aan u worden overgedragen.
Hiermee bent u vrij om te gaan en staan waar u wilt!
Meer informatie over AOMB (ALGEMEEN OCTROOI- EN MERKENBUREAU B.V.):
Bekijk het complete bedrijfsprofiel