Lokale marketing: zorg dat klanten terug komen
- 29 mei, 2019
- Zakelijke dienstverlening
In de marketing wereld bestaan diverse wijsheden zoals dat de helft van het marketing budget weggegooid geld is, alleen is de vraag welke helft. Zo is ook algemeen aanvaard dat het behouden van een klant rendabeler is dan het continu binnen halen van nieuwe klanten.
Hoe kan het dan dat de meeste bedrijven alleen maar focussen op nieuwe klanten?
Bedrijven die langer bestaan hebben vaak een trouwe groep gebruikers. Deze mensen komen meestal vanzelf terug en worden voor lief genomen. Voor een jong bedrijf is het vaak een uitdaging om een vaste klantenkring te genereren, zeker in het online tijdperk waar mensen vaak niet meer fysiek op pad gaan. In dit artikel geven we je een aantal praktische ideëen voor de inzet van beproefde marketing instrumenten om trouwe terugkerende klanten te genereren voor jouw lokale offline bedrijf.
Vaste klantenkaart
Dit concept is bekend van supermarkten, tankstations en diverse grote merken. Klanten krijgen voordeel op aankopen en geven in ruil hiervoor hun naam en adres gegevens. Aan de achterkant bouwen deze bedrijven enorme databases op over aankopen, gebruiker profielen, voorkeuren en interessen. Niet iedereen is hier van gediend, maar het voordeel maakt voor veel mensen alles goed. Ook op lokaal niveau kan je een klantenkaart inzetten en mensen belonen voor hun trouwe bezoek aan jouw bedrijf.
Stempelkaart
Ietwat ouderwets, maar nog steeds bruikbaar en bovendien niet zo privacy gevoelig als de vaste klantenkaart. Het idee is simpel: bezoekers, al dan niet regelmatige klanten, krijgen een kaart waarop ze bij elke aankoop een stempel kunnen zetten. Bij een volle kaart krijgt men korting of een ander voordeel. Bij een lege kaart is het psychologische effect gering, maar naarmate een bezoeker vaker terug komt zal hij zijn kaart vol willen maken om geen voordeel te missen. Tegen die tijd is deze klant zo aan jouw bedrijf gewend, dat de kans groot is dat hij terug blijft komen, zeker als het voordeel blijft. Een stempelkaart kan je makkelijk zelf ontwerpen en online laten afdrukken, zoals bijvoorbeeld bij www.drukzo.nl.
Kortingscode voor vervolg aankoop
Een ander middel om klanten terug te laten komen is met kortingscode, een veel gebruikte en makkelijke toepasbare tactiek in online winkels. Een nieuwsbrief met een aantrekkelijke kortingscode sturen naar bestaande klanten is een handige manier klanten terug te laten keren naar de winkel voor een nieuwe aankoop. Een kortingscode gaat natuurlijk ten koste van de marge, maar vaak kost dit uiteindelijk minder dan het aantrekken van nieuwe klanten.
Waardebon
In plaats van een kortingscode kan ook een flyer gemaakt worden met een waardebon. Een waardebon met een echte waarde van 10 euro heeft een psychologisch effect. Je hebt daadwerkelijk 10 euro gekregen en dat laat je niet zomaar aan je voorbij gaan! Geef een flyer met waardebon erop mee bij elke aankoop en bij thuiskomst zal de koper er gegarandeerd een blik op werpen. Als de klant het niet zelf gebruikt, zal de klant geneigd zijn om de waardebon aan vrienden of bekenden door te geven. Een mooie gratis promotie van jouw bedrijf!
Kortom, er zijn diverse eenvoudige marketing instrumenten waarmee je als klein bedrijf zonder grote budgetten kan zorgen voor tevreden klanten en terugkomende kopers.