Precies de juiste samenstelling voor jouw klant
- 22 okt., 2020
- Technologie
Wil een klant een product kopen, dan wil je deze natuurlijk snel een scherp aanbod kunnen doen. Een prijs die er bij voorkeur voor zorgt dat de klant met jouw bedrijf in zee gaat, en niet met dat van een concurrent. Het is echter wel van groot belang dat deze prijs precies klopt, en is gebaseerd op de exacte prijs van het product.
En dat is zeker bij een complex product, dat op tal van verschillende manieren kan worden geconfigureerd op basis van soms wel vele honderden mogelijk onderdelen, nog niet zo gemakkelijk als het lijkt.
Het moet goedkoop, maar zeker ook goed zijn
Een prijs voor een complex product kun je als verkoper niet zomaar even uit de losse pols bepalen. Ten eerste moet er exact worden vastgesteld hoe het gevraagd product moet worden geconfigureerd. Ieder onderdeel, en dat kan soms behoorlijk oplopen, moet worden vastgesteld, inclusief de bijbehorende prijs. Maar dan ben je er nog niet. Het product moet tenslotte ook nog gefabriceerd worden. Daarnaast kan het zijn dat de offerte aanvraag niet direct bij een bedrijf, maar via een dealer is binnengekomen. Ook hier moet rekening mee worden gehouden bij het maken van een offerte.
Een belangrijke term in dit proces is CPQ. Het is een Engelse afkorting die staat voor Configure Price Quote. In het kort komt het erop neer dat een product eerst moet worden samengesteld of geconfigureerd. Op basis van alle onderdelen wordt een kostprijs berekend, die, rekening houdend met bijkomende kosten en winst, resulteert in een offerte, in het Engels ‘quote’ genoemd.
Van vraag tot offerte
Wanneer een klant een aanvraag bij je doet, wil je het liefst snel met een goede prijs komen. Als een configuratie volledig handmatig moet worden gemaakt, is dit niet alleen een tijdrovend proces, er is ook nog eens een grote kans op fouten. Nummers van onderdelen die erg op elkaar lijken, onderdelen die al dan niet samen kunnen worden gebruikt: een foutje is snel gemaakt. Vervelend, want dit kan leiden tot een offerte die niet klopt, waarbij zowel de klant als het bedrijf benadeeld kunnen worden.
Om deze reden wordt er steeds meer gebruik gemaakt van CPQ software. Hierin wordt het gewenste product niet alleen geheel geconfigureerd, vaak voorzien van een animatie waarmee het resultaat inzichtelijk wordt voor de klant, maar ook direct voorzien van een prijskaartje. Hierna is het een gemakkelijke stap richting een foutloze, scherpe offerte die de klant kan overtuigen het product bij jouw bedrijf aan te schaffen.
Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!