Webdesign do’s en don’ts voor SEO
- 11 mei, 2020
- Technologie
Het design van je website straalt de look en feel van je bedrijf uit. Maar wist je dat het webdesign je positie in de Google positie beïnvloedt? Met deze do’s en don’ts verbeter je je webdesign voor SEO in een handomdraai.
De positie van je website in de Google zoekresultaten wordt in de kern bepaald door drie dingen: techniek, linkbuilding en content. Bij linkbuilding gaat het om websites die linken naar jouw website. Hoe meer belangrijke links, hoe groter jouw autoriteit. De content omvat alle informatie die op de website staat, van korte productspecificaties tot lange blogartikelen. Bij de laatste, techniek, gaat om hoe een website is opgebouwd in de code. Hierbij speelt het webdesign een grote rol.
Elk onderdeel van de website staat vast in code. Als je met je rechtermuisknop klikt op een website en dan op ‘view page source’ klikt, is te zien hoe de website is opgebouwd. Zoals je kan zien, is het een flinke lap met code. Het is belangrijk dat deze zo leesbaar mogelijk is opgebouwd en alleen code bevat die echt nodig is. Zo kan Google je website makkelijk lezen en beoordelen qua positie.
Do en don’ts qua webdesign
Het uiterlijk van je website is natuurlijk naar je eigen smaak. Het moet passen bij jouw stijl en visie. Er is geen vast stramien die bepaald hoe je een nummer één positie krijgt in Google. Maar er zijn wel een paar do’s en dont’s als het gaat om het SEO-proof maken van je websites. Deze aanpassingen of toevoegingen aan je webdesign kan je zelf doen of je kan een webdesignbureau inhuren.
Don’ts
- Skip de slider. Het staat vaak niet mooi, gebruikers bekijken nooit alle foto’s en het vertraagt je website.
- Wees niet te creatief met je menu. Kleur is oké, maar het moet nog wel overzichtelijk zijn. Verwerk ook niet meer dan zeven items in je menu, zodat het leesbaar is voor je bezoekers.
- Teveel buttons op de website. Stippel de route voor je bezoeker uit. Als je wil dat ze iets kopen dan is het handig om een enkele button te hebben die leidt naar de productpagina.
- Verschillende lettertypes en kleuren door elkaar gebruiken. Bij je huisstijl hoort een vast lettertype en kleurenschema. Wijk hier dan ook niet van af.
- Teveel afbeeldingen en elementen plaatsen op de website. Laat wat ademruimte over zodat je bezoeker zelf kan kiezen wat hem aanspreekt.
- Vergeet niet het webdesign te testen. Analyseer de resultaten in Google Analytics. De bounce rate laat zien hoeveel bezoekers je pagina bezoeken en direct verlaten. Een hoge bounce rate kan een indicatie zijn dat je pagina niet leesbaar of gebruiksvriendelijk is.
Do’s
- Houd het design rustig. Je homepagina mag best creatief zijn, bijvoorbeeld met een video of een preview van je portfolio. Houd dan wel de overige pagina’s wat meer basic.
- Maak je website responsive, oftewel toegankelijk voor elk apparaat. Het is wel zo mooi als jouw design op elk apparaat goed tot zijn recht komt.
- Comprimeer afbeeldingen op je website en voorzie ze van alt-tags.
- Gebruik je footer om informatie te plaatsen die je niet in je sidebar of menu kwijt kan. Denk aan sociale media buttons of een overzicht van alle categorieën.
- Maak duidelijke call-to-actions. Gebruik buttons zoals ‘Bekijk alle producten’ of ‘Maak een afspraak’ zodat de bezoeker met één klik actie kan ondernemen.
- Voorzie relevante content van afbeeldingen. Grote lappen tekst maken een website eentonig en saai.
Met deze do’s en don’ts realiseer je een mooi, gebruiksvriendelijk en goed converterend webdesign. Wat zijn jouw tips?
Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!