Werkgevers krijgen direct een boete bij ontbreken arbo basiscontract
- 5 sep., 2017
- Financieel & Juridisch
Om ervoor te zorgen dat werkgevers serieus aan de slag gaan met de wijzigingen van de Arbowet, krijgen ze met ingang van 1 september 2017 direct een boete opgelegd als ze niet beschikken over een basiscontract met een arbodienstverlener
Met ingang van 1 september 2017 wordt de Beleidsregel boeteoplegging Arbeidsomstandighedenwet aangepast. Dat houdt in dat Inspectie SZW organisaties die niet beschikken over een basiscontract met een arbodienst of een bedrijfsarts, meteen een boete opleggen. Nu is het nog zo dat werkgevers die geen arbo-contract hebben, eerst een waarschuwing krijgen en tijd om het alsnog in orde te maken. De aanpassing van de beleidsregel komt voort uit de wijzigingen in de Arbowet en het Arbobesluit die op 1 juli 2017 zijn ingegaan.
Gewijzigde Arbowet
In de gewijzigde Arbowet staat dat organisaties per 1 juli 2017 moeten beschikken over een basiscontract met een arbodienstverlener (arbodienst of bedrijfsarts). Voor bestaande contracten geldt een overgangsperiode: werkgevers en arbodienstverleners krijgen tot 1 juli 2018 de tijd om de contracten aan te passen. De gewijzigde beleidsregel is van toepassing op alle nieuwe basiscontracten die per 1 juli 2017 zijn afgesloten. Organisaties krijgen ook een boete als het basiscontract geen afspraken bevat over de verzuimbegeleiding.
Meer informatie? Contacteer Van Schayk V.O.F.
Voor meer informatie neemt u contact op via Telelefoonnummer 0413 - 292894 of mail@vanschaykvof.nl. Of neem een kijkje op het bedrijfsprofiel van Administratiekantoor Van Schayk.
Meer informatie over SCHAYK V.O.F., VAN :
Bekijk het complete bedrijfsprofiel