Ziek tijdens de vakantie, en dan..?
- 16 jul., 2014
- Financieel & Juridisch
Als uw werknemer ziek wordt op vakantie, neemt hij of zij dan nog steeds vakantiedagen op? En wat gebeurt er als hij of zij langer dan 2 dagen ziek is op vakantie? Wij frissen graag uw kennis van de regels op.
Op grond van artikel 7: 634 BW bouwt een werknemer vakantiedagen op over de volledige duur van de arbeidsovereenkomst, óók tijdens de vakantie. Sinds 2012 maakt de wet ook geen verschil meer tussen het opbouwen van vakantiedagen tijdens of buiten een ziekteperiode. Hetzelfde geldt voor het opnemen van vakantiedagen. Ook tijdens ziekte kan uw werknemer dus vakantiedagen opnemen.
Wettelijk en bovenwettelijke vakantiedagen
Werknemers hebben per jaar wettelijk recht op minimaal 4 keer het (gemiddeld) aantal arbeidsuren per week. Iemand die 32 uur per week werkt, heeft dus recht op 16 vakantiedagen per jaar. Dit aantal kan verhoogd worden met ‘bovenwettelijke vakantiedagen’, die staan in de CAO of arbeidsovereenkomst. Hierin kan ook staan dat alleen de eerste 2 dagen van ziekte verrekend worden met de bovenwettelijke vakantiedagen (wachtdagen).
Ziekmelden tijdens vakantie
Het is belangrijk om goed vast te leggen welke verplichtingen uw werknemer heeft, als hij of zij ziek wordt tijdens een vakantie. Het is aan te raden dat u in het verzuimprotocol vastlegt dat uw werknemer:
- Ziekte direct meldt bij zijn of haar leidinggevende
- Een verklaring van een buitenlandse arts opvraagt
Meer informatie
Heeft u vragen of wilt u dit onderwerp nader met ons bespreken? Neem dan contact op met uw persoonlijk adviseur van Flynth.
Meer informatie over FLYNTH 'S-HERTOGENBOSCH:
Bekijk het complete bedrijfsprofiel