Zo bescherm je jouw merk online
- 27 jun., 2017
- Technologie
Dagelijks misbruiken cybercriminelen de goede naam van bekende bedrijven. Bijna alle grote bekende bedrijven doen tegenwoordig ook zaken via het internet. Hoe zorg je er als MKB-er voor dat je je merk online beschermt? Pim Pastoors van SIDN legt het uit.
Foto van de auteur: Pim Pastoors, Productmanager bij SIDN
Cybercriminelen grijpen hun kans om te profiteren van de toenemde digitalisering. Dat doen ze online bijvoorbeeld via nepwebshops, phishingmails en domeinkaping. Maar ook via andere kanalen zoals WhatsApp, sms of telefonisch. Het is soms bijna eng hoeveel informatie cybercriminelen weten te achterhalen. Zo waren de klanten in bovenstaand voorbeeld aangesproken met hun naam en wist de persoon aan de telefoon hun adresgegevens. Cybercriminelen doen er alles aan om het zo echt mogelijk te laten lijken.
Impact op merkwaarde, reputatie en omzet
Als bedrijf wil je voorkomen dat criminelen aan de haal gaan met jouw zorgvuldig opgebouwde naamsbekendheid. Een negatieve ervaring met een nepwebshop kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat mensen voortaan de nieuwsbrieven met acties negeren of niet meer in een bepaalde webshop durven te bestellen. Je loopt het risico dat je klanten jouw merk niet meer vertrouwen. En dat heeft gevolgen voor de merkwaarde, reputatie en uiteindelijk voor je omzet. Maar wat kun je doen om te voorkomen dat je slachtoffer wordt van online merkmisbruik? Wij hebben een handige checklist voor je gemaakt.
Checklist om risico van online merkmisbruik te verkleinen
Stap 1: Registreer je merknaam
Het registreren van je merknaam begint eigenlijk al vóór de oprichting van je bedrijf. Hiervoor kun je terecht bij het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BBIE). Dit is de officiële instantie voor merkbescherming in de Benelux.
Stap 2: Registreer je logo
Naast het registreren van je merk is het ook slim om je logo en/of beeldmerk vast te leggen. Hiervoor kun je ook terecht bij het BBIE. Zo voorkom je dat kwaadwillenden straffeloos je logo gebruiken en meeliften op jouw succes.
Stap 3: Registreer je domeinnaam in toekomstige regio’s
Het is slim om vooraf te checken of de domeinnaam die jij voor ogen hebt ook beschikbaar is. Stel dat je ooit ambitie hebt om ook in Duitsland zaken te gaan doen, dan is het slim om ook de .de-variant van je domeinnaam direct vast te leggen.
Stap 4: Handhavingsproces en crisiscommunicatie
Zorg dat je intern een proces inregelt voor het geval er online merkmisbruik plaatsvindt. Denk daarbij aan communicatie via diverse kanalen en een handhavingsproces. Wie gaat welke stappen ondernemen om bijvoorbeeld een domeinnaam uit de lucht te krijgen? Binnenkort publiceren we ook een stappenplan met wat je kunt doen mocht ’t een keer misgaan.
Stap 5: Communiceer altijd duidelijk de domeinnaam
Het is slim om mensen bekend te maken met jouw domeinnaam door deze altijd consistent en volledig te noemen in je communicatie-uitingen.
Stap 6: Proactieve monitoring
Met onze Domeinnaambewakingsservice kun je jouw merk dag en nacht online monitoren. Je krijgt direct een seintje als iemand een domeinnaam registreert die lijkt op jouw merk of domeinnaam. De tool geeft ook een indicatie of een website mogelijk phishing of malware bevat. Op die manier kun je sneller actie ondernemen.
Kortom: Een goed begin is het halve werk. Regel een en ander al voor de oprichting van je bedrijf. Heb je nog vragen over de Domeinnaambewakingsservice (DBS) van SIDN? Neem dan contact op met Pim Pastoors, Productmanager DBS, via +31 26 352 55 00 of mail naar pim.pastoors@sidn.nl.
Meer informatie over SIDN :
Bekijk het complete bedrijfsprofiel
Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!