Zo kun je als leverancier veilig leveren tijdens de corona crisis

  • Logistiek & Vervoer

Koeriersbedrijven hebben het momenteel druk. Particulieren bestellen veel meer dan zij voorheen deden, doordat winkels gesloten of erg druk zijn. Daarbij is het aanbod aan producten op internet aanzienlijk groter. Het maakt dat consumenten de mogelijkheid hebben producten vooraf met elkaar te vergelijken.

Zo kun je als leverancier veilig leveren tijdens de corona crisis

Als leverancier of koeriersdienst wil je op een verantwoorde wijze kunnen blijven werken. Grote bedrijven in de postbezorging hebben duidelijke richtlijnen aan hun bezorgers meegegeven, om het risico op een besmetting met het coronavirus tot een minimum te beperken. Hoe gaat jouw organisatie om met de huidige situatie? Op welke manier zorg je dat vrachtwagenchauffeurs en bezorgers van jouw bedrijf hun werk veilig kunnen blijven doen? In dit artikel geven we verschillende tips, die je hierbij kunnen helpen.

Voorkom lichamelijke klachten bij chauffeurs

Niet alleen wil je medewerkers beschermen tegen een besmetting met het coronavirus. Ook andere lichamelijke klachten moeten worden tegengegaan. Denk bijvoorbeeld aan pijnlijke gewrichten als gevolg van het grote aantal pakketten wat vervoerd moet worden in deze periode. Een steekwagen kopen is een van de mogelijkheden om het werk voor medewerkers te verlichten. Met een steekwagen kunnen zware pakketten relatief eenvoudig op de plek van bestemming worden gebracht. Het bestellen van een steekwagen doe je eenvoudig online. Naast een steekwagen kan ook een hondje uitkomst bieden.

Zorg voor de juiste hulpmiddelen tijdens het werk

Koeriers en vrachtwagenchauffeurs moeten van de juiste hulpmiddelen worden voorzien, om hun werk veilig te kunnen doen. Mits je hier de mogelijkheid toe hebt, zou je chauffeurs van een mondkapje kunnen voorzien. Ook is het verstandig om chauffeurs en koeriers plastic handschoentjes mee te geven en bijvoorbeeld te voorzien van desinfecterende middelen. Op deze manier kunnen zij hun eigen hygiëne waarborgen na het bezorgen van leveringen aan particuliere- of zakelijke consumenten.

Tip: wanneer chauffeurs geen eigen vrachtwagen of bus hebben, is het verstandig om deze aan het eind van de werkdag grondig schoon te laten maken. Het verkleint de kans dat de ene chauffeur de andere aan kan steken.

Werk richtlijnen uit voor je medewerkers

Naast het feit dat je werknemers van verschillende hulpmiddelen kunt voorzien, is het slim om richtlijnen uit te werken. Hoe gaan chauffeurs om met je klanten? Blijven zij bij een leverancier hangen om bijvoorbeeld een handtekening te laten zetten, of verifieer je op andere wijze dat een bestelling geleverd is? Er zijn verschillende technologische oplossingen, die het contact tussen een chauffeur en de klant tot een minimum kunnen beperken. Richtlijnen kunnen ook gelden voor de manier waarop een chauffeur de bus of vrachtwagen achter moet laten aan het eind van de dag. Of de manier waarop een chauffeur pauze mag nemen. Kan dit bij een tankstation, of is het slimmer om dit in het vervoersmiddel zelf te doen?

Tip: betrek medewerkers bij het opstellen van deze richtlijnen. In welke situaties komen zij tijdens hun werkdag? Wat is de beste manier om hiermee om te gaan? Wat werkt prettig voor een medewerker? Vaak hebben medewerkers zelf tal van goede ideeën, waar je zelf wellicht niet direct aan denkt. Ook zijn er online verschillende hulpbronnen waar je terecht kunt met vragen over het coronavirus.

Linkedin bedrijfspagina RegioinBedrijf Volg RegioinBedrijf op Linkedin

Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!