Avans en gemeente werken aan veiliger ’s-Hertogenbosch
- 29 mei, 2013
- Onderwijs & Training
Op vrijdag 31 mei presenteren de gemeente ’s-Hertogenbosch en Avans Hogeschool hun gezamenlijke aanpak om de veiligheid in de stad te verbeteren.
De gemeente heeft met het Expertisecentrum Veiligheid van Avans een overeenkomst gesloten om meerdere jaren onderzoeken uit te voeren. Wat er concreet gaat gebeuren, lichten de partijen vrijdag toe in een seminar op Avans.
Wethouder Ruud Schouten leidt de achtergronden van de samenwerking en de onderzoeken in. Daarna laten lectoren Sjaak Khonraad en Emile Kolthoff zien hoe zij het onderzoek opzetten en verder inrichten.
Afdelingshoofd Jeugd & Onderwijs van de gemeente, Hans Migchielsen, gaat in op de risicojongeren in Den Bosch als casuïstiek. Professor Criminologie Michael Brown van Ball State University in Amerika vertelt over de betekenis van kwalitatief onderzoek naar risicogroepen en zet alles in een internationale context.
Eerste projecten risicojongeren gestart
De eerste twee projecten van het Expertisecentrum Veiligheid in opdracht van de gemeente zijn reeds gestart. Deze betreffen met name risicojongeren in de stad. Daarin wordt onderzoek gedaan naar de inzet van leerplichtambtenaren en het Traject op Maat. Op het seminar lichten professionals van de gemeente en lectoren van Avans toe welke voorlopige resultaten er zijn en laten ze zien hoe ze tot een veiligere stad zullen komen.
De gemeenteraad van 's-Hertogenbosch constateerde dat bij veel projecten over risicojongeren het belang, de kwaliteit en de meerwaarde beter kunnen worden onderbouwd. Zeker in de onderlinge samenhang. Samen met betrokken instellingen en professionals gaat het Expertisecentrum Veiligheid van Avans Hogeschool in 's-Hertogenbosch aan die onderbouwing werken.
Op het seminar presenteren wij de eerste resultaten van deze unieke vorm van wederkerig leren. Professionals uit het werkveld en docenten en onderzoekers delen hun inzichten en ervaringen. De welzijnswerkers worden uitgedaagd hun kennis, verwachtingen en inzet inzichtelijk te maken en de docenten van Avans krijgen de gelegenheid om de dagelijkse praktijk van dichtbij te leren kennen en die te vertalen naar het onderwijs.
Inmiddels zijn er twee nieuwe projecten geselecteerd waarin deze methodiek ook wordt toegepast. In de toekomst worden alle projecten in de stad op dezelfde manier benaderd.
Meer informatie over Avans Hogeschool:
Bekijk het complete profiel