home » projecten » Bouw »

"Berliner wand, uitdaging én visitekaartje"

  • Bouw

Waterfront De Veene in Veen biedt 26 kavels aan voor permanente bewoning aan het water. Elke kavel heeft een eigen insteekhaven en aanlegplaats. Daartoe moeten damwanden worden geplaatst, maar in plaats van traditionele stalen damwanden, wordt een alternatief geplaatst: de Berliner wand.

"Berliner wand, uitdaging én visitekaartje"

Uit budgettaire overwegingen zal Zijlstra Infra BV uit Giessen, die het plan in opdracht van een projectontwikkelaar uitvoert, de traditionele wijze van stalen damwanden plaatsen inruilen voor een alternatief: de Berliner wand. “Voor ons een uitdaging én een visitekaartje”, zegt directeur Jan Noz.

Berliner wand alternatief oevers insteekhaven

Om Waterfront De Veene dat verrijst op de voormalige velden van voetbalvereniging Achilles Veen te realiseren bleek het plaatsen van stalen damwanden financieel veel te zwaar te drukken op het budget dat de projectontwikkelaar voor ogen had. “We zijn met onze kennis en kunde na gaan denken over een alternatief voor de insteekhavens dat wel binnen het plaatje zou passen”, zegt Noz. “En dat is gelukt. Het wordt een Berliner wand.” 

Besparing van zes ton

Een Berliner wand bestaat uit twee componenten: staal en hout. “Om de twee meter wordt een stalen H-profiel verticaal negen meter diep in de grond gedreven. Ertussen wordt een balklaag opgebouwd van hout. Door voor hout te kiezen levert dat een ruime besparing op. Ruim voldoende om binnen het financiële plaatje te blijven.” De besparing gaat volgens Noz niet ten koste van de levensduur en degelijkheid. “Wel ben je er veel langer mee bezig dan met louter stalen damwanden. Dat komt door die balklagen.”

Berliner wand als uitdaging

Een Berliner wand is geen noviteit. Maar wel voor Zijlstra Infra. “We zijn een middelgroot bedrijf. Die kiezen niet zo snel voor deze manier van werken, die niet zoveel wordt toegepast. Daar zit voor ons ook de uitdaging in.” Zijlstra BV had ook kunnen kiezen voor een onderaannemer die met deze materie meer ervaring heeft. “We wilden zelf de uitdaging aangaan. Daardoor houden we de realisatie van Waterfront De Veene volledig in eigen hand, ben je niet afhankelijk van derden. En het is natuurlijk een geweldig mooi visitekaartje voor je bedrijf.” 

De grootste uitdaging: het vergunningentraject 

De grootste uitdaging had Zijlstra Infra toen al achter de rug, zegt Noz. “Die zat ‘m in het verkrijgen van de ontgrondings- en watervergunning. Het is een complex werk, waarbij veel grond moet worden ontgraven en verzet. Daarbij wordt veel grondwater onttrokken. Daar hebben verschillende partijen – Rijkswaterstaat, Waterschap Rivierenland en drinkwaterbedrijf Dunea - belang bij. We zitten in een drinkwaterwingebied, dus werden er hoge eisen gesteld aan het lozen van het overtollige water. Ook hiervoor geldt: weliswaar zijn we niet zo’n grote speler op infrastructureel vlak, wel hebben we de knowhow in huis om dat traject tot een goed einde te brengen.”

Zorgvuldig werken

Vanaf 22 augustus staan de lichten op groen. Dan moet wat de constructeurs van Zijlstra Infra op de tekentafel hebben bedacht worden uitgevoerd. “Zorgvuldig werken wordt de belangrijkste prioriteit, zeker bij het realiseren van de zes meter diepe bouwkuipen. Die moeten veilig worden ontgraven. Maar we hebben er alle vertrouwen in. Wat met de vergunningen en het alternatief van de Berliner wand is gelukt, moeten we ook in de praktijk kunnen realiseren.”

Auteur: Kees Klijn

Meer informatie over ZIJLSTRA INFRA B.V.:

Bekijk het complete bedrijfsprofiel

Linkedin bedrijfspagina RegioinBedrijf Volg RegioinBedrijf op Linkedin

Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!