Met Brabantse en Zeeuwse slagkracht bruggen bouwen en sluizen renoveren

  • Bouw

De samenwerking tussen het Zeeuwse Labrujère uit Middelburg en het Brabantse De Klerk Waterbouw en Staalbouw uit Werkendam is een slimme zet gebleken. Afgelopen jaar werkte beide partijen samen aan meerdere projecten.

Met Brabantse en Zeeuwse slagkracht bruggen bouwen en sluizen renoveren

In 2019 werd de ervaring in werktuigbouw en het vakmanschap van de Zeeuwen verenigd met de kracht in waterbouw van de Brabanders, liet mededirecteur Arie Schaap destijds weten.

Labrujère maakt bruggen en sluisdeuren en voorziet ze van nieuwe hydraulische, mechanische en elektrotechnische installaties. De Klerk Waterbouw zorgt dat met een breed scala aan drijvend hijsequipment de onderdelen nauwkeurig en snel te plaatsen zijn.

Dokbrug in Vlissingen

De afgelopen maanden trokken de medewerkers van De Klerk Staalbouw en Labrujère samen naar Vlissingen, waar ze als onderaannemer werkten aan de nieuwe Dokbrug in het Scheldekwartier. Voor Vlissingen een belangrijke brug. Het vormt een belangrijk verbindingspunt en is beeldbepalend, waarbij de scheepsbouw waar Vlissingen om bekend staat, is gebruikt als inspriratiebron. Volgens Schaap is hij industrieel prachtig ontworpen en zelfs voorzien van een gedicht van de Zeeuwse dichter Wim Hofman. De Klerk Staalbouw heeft de staalbouwkundige onderdelen van de brug gefabriceerd, waarbij Labrujère het werktuigbouwkundige deel en de montage heeft uitgevoerd. Voor beide bedrijven zit het werk er inmiddels op.

Dokbrug

Bereikbaarheid Zeeland

Ondertussen maakten de medewerkers van De Klerk Waterbouw zich op voor nieuwe projecten. Zij werken mee aan de onderhoudsopgave van Rijkswaterstaat ‘Samen werken aan een bereikbaar Zeeland’. Bij de renovatie van de Krammersluis in Bruinisse knapt De Klerk Waterbouw alle afmeerplaatsen en remmingwerken op. Een logistieke puzzel, want op locatie wordt alles verwijderd en afgevoerd naar de bedrijfslocatie Moerdijk. Daar worden de constructies gecontroleerd op eventuele schade, worden onderdelen hersteld en wordt de conservering vervangen. Mededirecteur Henry Schaap: “Na het afstralen en vervangen van het conservering systeem, komt er een nieuw verfsysteem op, waarna de constructie weer jaren mee kan en teruggaat naar het sluiscomplex om aldaar weer te worden opgebouwd.” Labrujère is hierbij verantwoordelijk voor het opknappen van de rioolschuiven op het sluiscomplex. In april 2022 moet de klus zijn afgerond.

Behalve de Krammersluis kent Zeeland nog veel meer bruggen, sluizen en waterwerken uit de jaren vijftig, zestig en zeventig die dringend onderhoud nodig hebben. Ook daarvoor tekende De Klerk Waterbouw, het onderhoud zit nu in de opstartfase. Zo is er bijvoorbeeld het sluiscomplex Hansweert en de Kreekrak sluizen, waar vergelijkbaar onderhoud wordt gepleegd als bij de Krammersluis.

Onderhoud van iets kleinere omvang vindt plaats bij de Bergse Diepsluis, de Grevelingensluis, de Kaapsche Heul, de Postbrug, de Slaakbrug, de Vlakebrug, Vluchthaven Tholen en de Zandkreeksluis. Schaap: “Afhankelijk van waar we tegenaan lopen, zitten deze renovaties er over zo’n twee jaar op.”

Henry & Arie Schaap

Overlast beperken

De werken passen volgens Schaap perfect binnen de organisatie van De Klerk. “Met onze combinatie van kennis kunnen we perfect op de vraag inspelen. Op locatie alles demonteren met onze eigen werkschepen en ons logistieke centrum in Moerdijk leent zich goed voor het compleet opknappen van de constructies”. De uitdaging zit hem misschien nog wel het meest in het beperken van de overlast voor het waterverkeer. “Natuurlijk willen we niet continu de sluis stremmen, daar ligt ook het belang van Rijkswaterstaat die de vaarweg faciliteert. Om overlast zoveel mogelijk te beperken, werken we gefaseerd per arm aan de sluis.”

Auteur: Carline Klijn – van Best

Meer informatie over KLERK WERKENDAM, DE:

Bekijk het complete bedrijfsprofiel

Vidho Interieurbouw Vidho Interieurbouw

Wij maken het voor u!