Blue Innovation Center gaat de uitdaging om een blauwe economie te creëren aan
- 25 nov., 2014
- Onderwijs & Training
HAS Hogeschool is partner van het op 19 november geopende Blue Innovation Center in Venlo. Het Center biedt een omgeving en netwerk van specialisten die op een duurzame en nieuwe manier willen innoveren en zich laten inspireren door de filosofie van de Blue Economy, bedacht door Gunter Pauli.
In zijn gelijknamige boek schrijft Pauli uitgebreid over zijn ambitie: 10 jaar, 100 innovaties, 10 miljoen banen. Het Blue Innovation Center daagt ondernemers uit om in elke nieuwe editie van het boek van Pauli minimaal vertegenwoordigd te zijn met één innovatie vanuit Nederland.
Presentaties lopende innovaties
Tijdens de opening werden de principes van het Blue Innovation Center uitgebreid toegelicht en konden de ruim 300 aanwezigen vragen stellen. Daarnaast presenteerden partners een aantal lopende projecten. Zo sprak Peter Scheer vanuit HAS Hogeschool over het winnen van inhoudsstoffen door Flora Fluids en Eva van Rijsingen over telen zonder daglicht binnen Completely Controlled Growing Systems.
HAS-studenten doen onderzoek omgeven door experts
“In het Blue Innovation Center zijn diverse bedrijven (en start-ups) actief”, vertelt Peter Scheer over het Center. “Door de laagdrempelige manier van samenwerken (lees gesprekken bij het koffieapparaat) en kennisdeling kom je sneller tot resultaat. In het Center verrichten HAS-studenten onderzoek. Zij zijn omgeven door experts op het gebied van techniek en processing, maar desgewenst ook door Rabobank Venlo en Liof. Niet alleen kennis wordt gedeeld, ook relaties. Er is een duidelijke 'verwijs-cultuur'. Daarmee is het gewenste netwerk altijd dichtbij.”
Open innovatieplatform
Hij vervolgt: “Het is een open innovatieplatform waarin onze studenten veel leren en alles mogen meemaken. Anderzijds helpen de studenten start-ups sneller tot resultaat. Het is een prachtige locatie die past bij de doelstelling van HAS Hogeschool. Het brengt docenten, studenten en het bedrijfsleven dichter bij elkaar. Gezamenlijk komen ze tot een hoger kennisniveau. De slogan young meets old is ook van toepassing. Im-acces is een het in Center gevestigd bedrijf. Zij zetten (vroeg)gepensioneerde professionals in die altijd op een zeer hoog kennisniveau hebben geacteerd bij multinationals. Zij zijn bereid hun parate kennis, ervaring én internationale netwerk aan te wenden en te delen met anderen en dus ook met onze studenten. Een prachtige praktische kennisomgeving.”
Delen van kennis en competenties
Het doel van het Center is om een ideaal ecosysteem te ontwikkelen waarin innovaties succesvol naar de markt gebracht worden en nieuwe succesvolle bedrijven ontwikkeld. Het moet een centrum zijn voor ondernemers die op zoek zijn naar kruisbestuiving en open innovatie. Een lerende omgeving met faciliteiten die met elkaar gedeeld kunnen worden. Vaak ontbreken bij de ontwikkeling en het naar de markt brengen van een nieuwe innovatie een of enkele competenties waardoor trajecten onnodig lang duren of uiteindelijk stoppen. Het Blue Innovation Center wil waar nodig faciliteren door het delen van kennis en competenties.
Meer informatie over HAS Hogeschool:
Bekijk het complete profiel