Centre of Expertise HTSM van Fontys verweeft kennis van studenten met het bedrijfsleven
- 7 feb., 2018
- Technologie
Studenten van Fontys Hogeschool Engineering en andere Fontysinstituten zien dagelijks het effect van high tech mogelijkheden op hun vakgebied. Fontys is hard bezig dat effect zichtbaar te maken binnen al haar disciplines.
De overheid deed een aantal jaar geleden het verzoek richting hogescholen om zich te professionaliseren aan de hand van zwaartepunten. Fontys hoefde niet lang na te denken over de manier waarop zij zich als opleider kon profileren. Kees Adriaanse, tegenwoordig programmaleider van het Centre of Expertise High Tech Systems and Materials (HTSM): “Vanuit het hart van de Brainport Regio doen wij dat onder andere met high tech.”
Contact met alle disciplines
De programmaleider legt uit dat het verweven van zo’n expertisecentrum met het studiecurriculum geleidelijk verloopt. Fontys zoekt hiervoor het contact op met al haar opleidingsinstituten, zoals Engineering, maar ook Bedrijfskunde en Marketing. Adriaanse: “En wat dacht je van de opleiding HRM? Wanneer robots worden geïntroduceerd op de werkvloer, vraagt dat om een heel andere aanpak van je medewerkers dan ze gewend zijn.”
Meer onderlinge kennis uitwisselen
Sinds het bestaan van het Centre of Expertise HTSM werken studenten meer met realistische (onderzoeks)vragen van bedrijven en maken zij sneller kennis met studenten die een heel andere opleiding volgen, of zelfs aan een heel ander opleidingsinstituut studeren.
Robot challenge
Adriaanse haalt een actueel voorbeeld aan: “In maart starten studenten van Fontys, de Universiteit van Tilburg, de Technische Universiteit Eindhoven en Avans met een Robot Challenge. Tijdens die challenge gaan studenten van alle kennisinstellingen en veel verschillende opleidingen in groepsverband kijken hoe een robot zo effectief mogelijk kan worden ingezet in de gezondheidssector. Tijdens de Vision & Robotics beurs mogen zij hun resultaten presenteren.”
Robotjournalistiek
Fontys ziet ondertussen hoe ontwikkelingen op het gebied van high tech op alle fronten invloed uitoefenen. “Iemand die Personeel & Organisatie wil gaan studeren, heeft de keuze uit heel veel verschillende opleidingen. Kiest zo iemand voor Fontys, dan heeft de student de mogelijkheid om zich op het gebied van high tech te specialiseren. Op de school voor journalistiek bijvoorbeeld, wordt nu robotjournalistiek geïntroduceerd. De studenten leren hoe ze hiermee om moeten gaan.”
Leervermogen
Binnen de gezondheidszorg ziet het Centre of Expertise HTSM ook volop kansen: met innovatieve technieken worden werkzaamheden overgenomen, waardoor meer tijd overblijft voor het menselijke contact, dat er nu door tijdgebrek vaak bij inschiet. Ella Hueting is als directeur Fontys Hogeschool Engineering eindverantwoordelijk voor het Centre of Expertise HTSM. Zij benadrukt dat het ontwikkelen van het leervermogen van de studenten voorop staat. “Studenten krijgen realistische vragen van bedrijven, die ze mogen gaan onderzoeken. Een goede leerschool, want voor de afgestudeerde student die eenmaal aan het werk is, wordt dat dagelijkse kost.”
Vitrinekast
Programmaleider Adriaanse ziet dat niet alleen als een leerschool, maar tevens als motivatie. “Een prototype waar je maanden aan hebt gewerkt, verdwijnt op deze manier eens niet in de vitrinekast.” Het is inmiddels vijf jaar geleden dat Fontys vanuit de overheid de vraag kreeg om zich net als alle andere hogescholen te profileren aan de hand van expertisecentra. Zelf besloot ze op dat moment bedrijven uit de regio in kaart te brengen die actief waren op het gebied van HTSM. Wat volgde, was een communicatieplan waarin de opleider uiteen zette hoe het onderwijs en het bedrijfsleven door co creatie en aan de hand van onderzoek nieuwe kennis kunnen opdoen.
Brainport Industries
Het belang hiervan wordt ook steeds meer zichtbaar in het bedrijfsleven, merkt Adriaanse. “Bedrijven gaan ons steeds meer zien als een plek waar ze hun vragen beantwoord kunnen krijgen.” Met het samenwerkingsverband Brainport Industries bijvoorbeeld, onderhield Fontys al intensief contact. Hier zijn verschillende bedrijven aan verbonden, vanuit hun rol als toeleverancier. Nu pakt Fontys samen met bedrijven die producten maken voor machinebouw het plan op om samen te werken op de Brainport Industries Campus (BIC). Fontys heeft het plan om daadwerkelijk met een groot groep studenten zich hier tussen de bedrijven te vestigen om samen met de bedrijven innovaties te realiseren.
Kleiprinter
Ook van binnenuit moet bij Fontys steeds meer synergie ontstaan tussen de opleidingen en het expertisecentrum. En dat is precies wat Adriaanse en Hueting nu zien gebeuren. Adriaanse: “De Hogeschool voor de Kunsten in Tilburg bijvoorbeeld, werkt samen met onze opleiding Engineering aan het maken van kunstwerken en sieraden aan de hand van 3d printing. Studenten Engineering hebben bij voorbeeld een kleiprinter gebouwd, die nu door studenten van de Hogeschool voor de Kunsten wordt gebruikt. Heel bijzonder om te zien.”
Sensoren in schoenzoelen en planten laten groeien met led-licht
En vanuit weer een andere opleiding, Podotherapie, plaatsen studenten sensoren in de zool van een schoen zodat de exacte voetafwijking kan worden vastgesteld. Studenten van de opleiding Mechatronica in Venlo onderzoeken op hun beurt hoe ze planten beter kunnen laten groeien aan de hand van led-licht. En ook niet onbelangrijk: ze willen weten hoe een robot onkruid kan wieden in een maisveld. Het zijn stuk voor stuk voorbeelden van onderzoeken waarbij studenten de kennis van docenten maar ook van lectoren die aan het Centre of Expertise zijn verbonden, goed kunnen gebruiken.
Hueting: “Bij ieder onderzoek dat we vanuit Fontys uitvoeren, zijn studenten betrokken. Studenten én bedrijven. Voor studenten geldt dat het onderzoekende aspect volledig met hun curriculum is verweven.”
Auteur: Carline Klijn – van Best
Meer informatie over Fontys:
Bekijk het complete profiel
Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!