De Rooi Pannen kiest voor een intense samenwerking met de arbeidsmarkt

  • Onderwijs & Training

Vmbo- en mbo-school De Rooi Pannen leidt leerlingen op voor een mooie toekomst in branches als horeca, toerisme, marketing, handel en vormgeving. Binnen haar onderwijssysteem is praktijkgericht werken één van de belangrijkste pijlers.

De Rooi Pannen kiest voor een intense samenwerking met de arbeidsmarkt

Niet helemaal vreemd dus, dat De Rooi Pannen het contact met de arbeidsmarkt zo belangrijk vindt.

Stagebedrijven actief betrekken 

Charlotte van den Hooff is adjunct-directeur op de afdeling Mbo Toerisme & Recreatie in Breda. Ze licht toe: “Wij betrekken stagebedrijven vaak bij ons onderwijs. Zo komen mensen uit de branche regelmatig hun kennis en expertise delen voor de klas. Het mes snijdt daarbij aan verschillende kanten: voor studenten en docenten is het belangrijk dat de actuele ontwikkelingen van de branche op de voet worden gevolgd, en wie kan daarover beter inlichten dan iemand uit de praktijk? Anderzijds staan branches als horeca en toerisme onder druk, men komt daar steeds moeilijker aan personeel. Voor de arbeidsmarkt is het dus van belang dat zij goed contact met het onderwijs houden om studenten warm te houden voor het vak.”

Stage in buitenland

Dat De Rooi Pannen zich hard maakt voor dit onderlinge contact met de arbeidsmarkt, blijkt volgens Charlotte ook uit de stages in het buitenland. Van den Hooff: “Wij stimuleren onze studenten ook in het buitenland ervaringen op te doen. Vaak zijn stagebedrijven verrast als ze horen dat wij, docenten van De Rooi Pannen, ook in het buitenland langskomen voor een stagebezoek. Blijkbaar doen dus niet alle scholen dit. Wij wel, omdat we die betrokkenheid met de arbeidsmarkt zo belangrijk vinden.”

De Rooi Pannen Breda

Samenwerking arbeidsmarkt essentieel

Ook Hanneke Majoor, directeur op de afdeling Mbo Horeca in Tilburg, ziet het belang van een goede samenwerking met de arbeidsmarkt. Majoor: “Regelmatig organiseren we bijeenkomsten op onze school, waarvoor we naast onze eigen studenten en docenten ook Koninklijke Horeca Nederland (KHN), Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB) en een tiental mensen uit het bedrijfsleven uitnodigen. We bespreken dat waar bij het bedrijfsleven de vraag ligt, waar zij tegenaan lopen, maar ook of wij ons onderwijs nog altijd goed insteken. Die input van buitenaf vinden wij als school belangrijk, daarmee houden we ons lesaanbod actueel. Tegelijkertijd staat het bedrijfsleven te springen om goede mensen, die bij ons worden opgeleid. De samenwerking onderling is dus meer dan wenselijk.”

Wisselwerking

De studenten van De Rooi Pannen vinden het volgens Majoor reuze-interessant dat het bedrijfsleven zo nauw bij de opleiding wordt betrokken. “Bijna alle studenten werken al in de horeca in hun weekenden en avonduren. Als je jong bent, is het natuurlijk ook een schitterend beroep. Maar wij voelen bij ons ook de taak om het beroep van horeca bestendig te maken tot het pensioen. Het is vaak namelijk keihard fysiek werken, daar moeten ze zich bewust van worden. Tegelijkertijd moet het bedrijfsleven de wens van onze studenten respecteren: niet iedereen staat te trappelen om 60 uur per week te werken na zijn/haar afstuderen. Sommigen kiezen liever voor 30 of 40 uur per week. Die wens moet het bedrijfsleven respecteren. Door het onderlinge contact dat wij creëren tussen het bedrijfsleven en het onderwijs, hopen we onduidelijkheden uit de weg te gaan bij alle partijen.”

Meer informatie over De Rooi Pannen :

Bekijk het complete profiel

Linkedin bedrijfspagina RegioinBedrijf Volg RegioinBedrijf op Linkedin

Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!