F.P.H. Ploegmakers B.V. bijzonder trots op opening door Koningin Máxima
- 7 apr., 2015
- Bouw
Koningin Máxima opende onlangs het naar haar vernoemde Máximakanaal. Het kanaal is een opwaardering van de Zuid-Willemsvaart en zorgt voor een economische boost in de regio. Aannemersbedrijf F.P.H. Ploegmakers kijkt terug op een prachtig project.
Toename binnenvaart
Er is veel bedrijvigheid in de regio Den Bosch. Grote spelers in de Agrifood, veevoederbedrijven maar ook bedrijven in de beton- en steenindustrie zorgen voor voldoende levendigheid. Tegelijkertijd vraagt dat aandacht voor de juiste infrastructuur. Zo is er bijvoorbeeld steeds meer behoefte aan geschikte vaarwegen door de komst van grotere binnenvaartschepen.
Scheepvaartverkeer ontlast wegtransport
Containerschepen die tot drie lagen containers kunnen vervoeren (scheepvaartklasse 4) zijn goed voor 1.350 ton aan goederen. Dat is de inhoud van maar liefst 54 trucks. Toename van het scheepvaartverkeer zorgt daarmee direct voor minder drukke wegen. Maar dat niet alleen, ook de positieve gevolgen voor het milieu wegen zwaar mee. Wat te denken van de verminderde CO2-uitstoot?
Opwaardering Zuid-Willemsvaart
Om de komst van grotere containerschepen mogelijk te maken, is de Zuid-Willemsvaart onder handen genomen. De aannemerscombinatie F.P.H. Ploegmakers / Vissers Ploegmakers was daarbij verantwoordelijk voor het bestaande traject van Den Dungen naar Veghel. F.P.H. Ploegmakers B.V. is o.a. gespecialiseerd in waterbouwkundige werken, bruggenbouw, maar ook het kleine onderhoud.
Aannemerscombinatie draagt alle verantwoordelijk en risico
Die specialisaties kwamen prima van pas. Naast het uitdiepen en verbreden van het kanaal tussen Den Dungen en Veghel, was de aannemerscombinatie verantwoordelijk voor het afgraven van het CHV-eiland bij Veghel, het ophogen van drie bruggen en het aanbrengen en vernieuwen van damwanden. Tot het project behoorden ook het aanleggen van nieuwe kades, het inrichten van ecologische zones en de coördinatie bij het verleggen van kabels en leidingen.
Best Value aanpak
Volgens Gerbert Ploegmakers van F.P.H. Ploegmakers was het project een regelrecht succes. De combinatie heeft het werk volgens de Best Value Procurement aanpak uitgevoerd. “We hebben niet alleen het werk uitgevoerd, maar ook kansen aangeboden. ‘Wat kun je meer doen binnen het beschikbare bedrag?’”, was de uitdaging voor Ploegmakers.
Overlast beperkende maatregelen
Kansen lagen er voldoende, wist expert Ploegmakers. De bruggen die opgehoogd werden, mochten maximaal 12 weken afgesloten worden, “maar wij boden dit aan om in 8 weken uit te voeren”, was al meteen de reactie. Deze verkorting bespaarde tijd en overlast. Bovendien hoefde het langzame verkeer – fietsers en voetgangers – helemaal niet om te rijden. Maar ook de zandafvoer hebben we met een innovatieve wijze “via een transportband" over de N279 gedaan. Naar een zanddepot naast de weg. Het scheelde de nodige verkeersdruk.
Werk met werk maken
“Er kwam bij de verbreding en verdieping van de vaart 400.000 kubieke meter zand vrij. En ik wist dat die provinciale weg eraan kwam, dus konden we werk met werk maken.” De projectmanager van de aannemerscombinatie vertelt hoe het materiaal in de omgeving wordt hergebruikt. “Bijvoorbeeld door er op- en afritten van te maken voor de provinciale weg N279 .”
Trots
De opening van het totale project door Koningin Máxima maakt Ploegmakers trots. Met een glimlach in zijn stem vertelt Ploegmakers hoe hij de Koningin de hand mocht schudden. Het is de bekroning op een prachtig project.
Meer informatie over PLOEGMAKERS B.V., F.P.H. :
Bekijk het complete bedrijfsprofiel