HAS-studenten aan de slag met ‘Today’s Food Challenges’
- 21 nov., 2017
- Agrofood & Biobased
‘Today's Food Challenges’ is het thema van de tiende editie van de HAS Food Experience, die wordt gehouden op 30 januari 2018. Vierdejaars studenten van HAS Hogeschool presenteren tijdens de HAS Food Experience een oplossing voor kleine en grote uitdagingen die op dit moment actueel zijn in de foodsector.
OndernemersLift+ is een belangrijke partner van de HAS Food Experience. Deze organisatie ondersteunt en adviseert studenten die hun project tijdens en na afloop van de HAS Food Experience willen doorontwikkelen.
De HAS Food Experience is in de afgelopen tien jaar uitgegroeid tot een inspirerend food evenement, dat jaarlijks honderden bezoekers trekt vanuit het bedrijfsleven en andere sectoren. Diverse concepten en producten die in de afgelopen jaren zijn gepresenteerd tijdens de HAS Food Experience, zijn inmiddels terug te vinden bij grote supermarktketens en andere bedrijven in de foodsector.
Slimme ideeën
Volgens programma manager Mary van Hoek-Hendriks zitten er ook deze keer weer talloze slimme ideeën tussen de ruim 160 projecten, waar meer dan 240 vierdejaars HAS-studenten momenteel aan werken. “Daarbij kunnen zij kiezen uit de thema’s Circular Challenge, Consumer Challenge, Health Challenge, Smart Challenge en Technology Challenge. Verder is er ook een Startup Challenge. Deze is bedoeld voor studenten die al zeker weten dat zij hun product verder willen ontwikkelen en op de markt willen brengen en voor studenten die nu al een onderneming zijn gestart. Vaak zoeken zij hiervoor nog leveranciers of extra financiering.
Studenten starten hun project meestal met de doelstelling om een oplossing te vinden voor een maatschappelijk probleem of vanuit een maatschappelijke drijfveer. Zo is bijvoorbeeld Timo Huipen, student Food Innovation, afstudeerrichting Packaging & Design, bezig om een nieuw verpakkingsmateriaal op basis van zeewier te ontwikkelen als duurzaam alternatief voor vouwkarton. Reinier van Chastelet, student Food Innovation, afstudeerrichting Food & Design, ontwikkelt een speels concept gericht op jonge kinderen om ze te prikkelen om meer groenten te eten. Ieder project biedt een oplossing voor een uitdaging, die op 30 januari 2018 allemaal worden gepresenteerd tijdens de HAS Food Experience.”
Gescreend
De programma manager geeft aan dat OndernemersLift+ een belangrijke rol vervult bij de HAS Food Experience. “De concepten en projecten zijn eigendom van de studenten. Enkele weken voor de HAS Food Experience worden alle concepten en projecten gescreend door business developers van OndernemersLift+ en Patentwerk op marktwaarde en octrooi-waardigheid. Daarbij voorzien zij de studenten vaak van nuttige adviezen. Ook krijgen alle deelnemers aan de HAS Food Experience een college over intellectuele eigendom en hoe ze met geïnteresseerde partijen moeten omgaan in de presentatie van hun concept of project.
Het gebeurt regelmatig dat er producten bij zitten waarop een octrooi kan worden aangevraagd. Na de HAS Food Experience zetten OndernemersLift+ en Patentwerk de begeleiding van studenten, die verder willen ondernemen met hun product, voort. Uiteraard zijn wij er als HAS trots op als studenten vanuit de HAS Food Experience een mooie eerste stap kunnen zetten naar een succesvolle toekomst met hun eigen product of bedrijf.”
De komende maanden gaat OndernemersLift+ in haar nieuwsbrief enkele projecten van deelnemers aan de HAS Food Experience nader belichten. Wilt u de HAS Food Experience bijwonen op 30 januari 2018? Meldt u dan alvast aan
Meer informatie over OndernemersLift+:
Bekijk het complete instantieprofiel
Meer informatie over HAS Hogeschool:
Bekijk het complete profiel