HAS-studenten ontwikkelen basisconcept ‘Beleeftuinen in Maasduinen’
- 29 jun., 2016
- Onderwijs & Training
Afstuderende studenten van de opleiding Bedrijfskunde en agribusiness van HAS Hogeschool in Venlo werkten de afgelopen maanden aan een initiatief om de agrarische en toeristische sector dichter bij elkaar te brengen in de regio Bergen.
De insteek daarbij is beleving en educatie rondom de agrarische producten die in de streek worden geproduceerd. Het project is een initiatief van vasteplantenkweker Lucassen. Het bedrijf werkt binnen het project samen met Vincent van der Valk van Van der Valk Hotels & Restaurants en de gemeente Bergen.
Waarde toevoegen aan de groene omgeving
Met het project willen de partners waarde toevoegen aan de groene omgeving in het kader van het in opkomst zijnde thema 'ondernemen met de natuur'. HAS Hogeschool werd ingeschakeld voor de uitwerking. In het basisconcept worden producten en diensten van verschillende bedrijven in de regio samengebracht in een belevingstuin. De bedrijven kunnen op die manier laten zien wat ze doen en bijvoorbeeld streekproducten verkopen of workshops aanbieden.
Een boost geven
De belevingstuin kan de toeristische sector een boost geven en ontdekken bezoekers op een laagdrempelige manier wat er in de omgeving geproduceerd wordt en hoe. Transparantie is dan ook belangrijk. Inmiddels zijn er al zo’n 20 enthousiaste bedrijven. Ook Nationaal Park de Maasduinen wordt zo gepromoot. Dit is een bos- en heidegebied gelegen op een langgerechte hoge zandrug tussen de Maas en de Duitse grens. Het is ruim 4500 hectare groot en in het gebied bevindt zich onder meer de langste rivierduingordel van Nederland.
Laten zien wat je doet
De kwekerij van Lucassen strekt zich uit over een deel van het gebied en daarom wil het graag samenwerken om het gebied interessant te maken voor bezoekers. “Lucassen is een trots bedrijf. Zij willen graag laten zien wat ze doen”, vertelt HAS-docente Esther Vennekens. “In de zomer is de kwekerij net een soort Keukenhof, maar dan in de Maasduinen: zij hebben enorme velden met tuinplanten die bloeien voordat ze geoogst en verkocht worden. Het is geweldig om die te bezoeken. De studenten dragen met hun concept aan bij aan het verwaarden van het gebied. Hun ideeën over de belevingstuin vielen bij alle partners in goede aarde.
Film over de Maasduinen
Esther vervolgt: “Extra bijzonder is dat de makers van ‘De Nieuwe Wildernis’, een succesvolle natuurfilm uit 2013 dat gaat over de 4 jaargetijden in het jonge natuurgebied de Oostvaardersplassen, voor hun nieuwste project gaan filmen in de Maasduinen. Lucassen zet in op een samenwerking, want ‘De Nieuwe Wildernis’ heeft de Oostvaardersplassen veel bezoekers opgeleverd. Een dergelijk film kan bijdragen aan de ontwikkeling van de Maasduinen.”
De rol van partnerbedrijf Lucassen
Als partnerbedrijf geeft Lucassen studenten de mogelijkheid om hun toekomstige werkveld uitgebreid te leren kennen. Dit gebeurt door middel van bedrijfsexcursies, gastlessen, stages, praktijkcases, afstudeeropdrachten en practica op het bedrijf. Daarnaast wordt het lesprogramma van de opleidingen van de HAS jaarlijks getoetst aan de behoeften van het werkveld dat door deze bedrijven vertegenwoordigd wordt. Zo wordt het onderwijs geoptimaliseerd om studenten op te leiden die na hun studie direct kunnen doorstromen naar het werkveld in de regio.
Meer informatie over HAS Hogeschool:
Bekijk het complete profiel
VVV Noordoost-Brabant is dé duurzame (marketing)partner van het vrijetijdsdomein