"Het enthousiasme van Switch helpt ons bij MVO"
- 17 feb., 2015
- Innovatie & MVO
Switch helpt bedrijven bij het uitvoeren van hun MVO-programma. Zo ook bij Gebr. Janssen in Beugen. Directeur Peter van Houtum vat de belangrijkste boodschap over MVO kort samen: "Je moet het gewoon doen!"
Switch-relatie Peter van Houtum aan het woord
Naam: | Peter van Houtum |
Functie: | Directeur |
Organisatie: | Gebr. Janssen BV - Beugen |
Hoe kwam u in aanraking met Switch?
Nadat ik een MVO studie gedaan heb aan de Radboud Universiteit Nijmegen (Postacademische leergang MVO, innovatie en verandermanagement – Nieuw denken, anders doen: de noodzakelijke revolutie van de 21e eeuw), ben ik mij verder gaan verdiepen in duurzaam ondernemen. Via MVO Nederland ben ik in aanraking gekomen met het programma MVO Loont welke Switch uitvoert. Inmiddels zijn wij ook partner geworden van MVO Nederland.
Wat was de reden om met Switch samen te gaan werken?
Omdat Switch de uitvoerder van het programma MVO Loont is, zijn wij met elkaar in contact getreden. Het eerste contact was telefonisch, daarna heeft Peggy de Neef een afspraak gemaakt. Naast de inhoud van het programma MVO Loont heeft het enthousiasme van Peggy de samenwerking verder bestendigd.
Wat leveren de activiteiten van Switch u op?
Meer kennis en inhoud hoe anderen omgaan met MVO en wat dit oplevert of zou kunnen opleveren. Ook het besef dat velen nog zoekende zijn in duurzaam ondernemen. En natuurlijk dat je gewoon moet gaan DOEN. Dat laatste levert nog wel het meeste op.
Welke werkzaamheden van Switch zijn voor u het belangrijkste?
Voorlichting en advies voor mijzelf en het landelijk bekend maken van MVO. Dit is ook weer goed voor iedereen omdat het mijn duurzame activiteiten ondersteunt.
Welke boodschap wilt u andere organisaties meegeven?
Begin met MVO, laat je niet afschrikken door tegenwerkingen. De cultuur in het bedrijf verandert echt wel als je maar doorzet. MVO kost verder geen geld; er zijn voldoende mogelijkheden op besparingen, efficiëncy maar ook kansen in de markt. Ennnn, het is zo leuk om te doen. Nieuwe netwerken openen zich en goodwill zal beloond worden. Bij Gebr. Janssen zetten we ons daarom naast winstgevendheid (profit) ook in voor onze omgeving (planet) en onze medewerkers (people). Daarvoor hebben we een krachtig MVO-programma opgesteld.
Over Janssen Beugen
Wat is de core business van jullie organisatie?
Gebr. Janssen uit Beugen is een gerenommeerd bedrijf in sanitair, dakbedekking, riool- en installatietechniek. Kwaliteit en vakmanschap, daar staan we voor. Dag in, dag uit, al meer dan 125 jaar. Of we nu in de badkamer, op het dak of ondergronds werken. Voor bedrijven en particulieren. Innovatief of 'gewoon' degelijk, Janssen Beugen maakt het.
Gebr. Janssen in Beugen kent een aantal vakgebieden. Gestart als dakdekker, uitgegroeid tot specialist op het gebied van sanitair, riool en installatietechniek. Omdat het een meestal gepaard gaat met het ander en wij graag compleet werk leveren. Zoals echte vakmannen betaamt.
Hoe is jullie organisatie ontstaan?
De geschiedenis van Janssen Beugen gaat terug tot 1886. Het bedrijf bestaat inmiddels meer dan 125 jaar, vierde dat in 2011 en ontving toen het predicaat Hofleverancier. Hét bewijs van een uitstekende staat van dienst en onberispelijke reputatie.
In die 125 jaar maakte het bedrijf een enorme groei door. Zowel qua type werkzaamheden als qua aantal medewerkers. Echter: ons vakmanschap en onze betrokkenheid is onverminderd.
Terug naar 1886. Johannes Janssen vestigt zich als dakdekker in Ottersum. Boeren en kerken in de omgeving zijn de eerste klanten. Zoon Jacob neemt in 1914 het bedrijf over, maar overlijdt op 45-jarige leeftijd na een val van het dak. Zijn zoon Jan zet het bedrijf voort. De crisis in de jaren dertig en de hierop volgende oorlogsjaren zorgen voor roerige tijden, maar ten tijde van de wederopbouw floreert het bedrijf. Als het bedrijf in 1951 verhuist van Ottersum naar Beugen komt de eerste knecht in dienst.
De dakdekkersfamilie bestaat inmiddels uit zes kinderen, waarvan vier zonen, en vader verandert de bedrijfsnaam in W.J. Janssen en Zn. Drie zoons komen in de jaren daarna het bedrijf, nemen in 1971 het bedrijf over en geven het een nieuwe naam: Gebr. Janssen. De drie mannen zijn echte vakmannen die van aanpakken houden en besluiten daarom hun zwager Jan van de Heuvel in dienst te nemen als boekhouden en calculator. Na verloop van tijd treedt ook de vierde broer, Willy, toe. Het bedrijf groeit en groeit en verhuist daarom in 1980 naar de Hagelkruisstaat. Hier verrijst een compleet nieuw pand, waarna de groei in rap tempo doorgaat. Gebr. Janssen is inmiddels een toonaangevend dakdekkersbedrijf in heel Zuidoost Nederland en verbreedt de werkzaamheden met loodgieterswerk, installatietechniek en sanitair.
Ook de organisatie verandert: Jan van den Heuvel groeit uit tot mede-directeur en in 1997 nemen de twee oudste broers, Sjaak en Piet Janssen, afscheid van het bedrijf. Als in 2002 ook de derde Janssen-telg, Jan Janssen afscheid neemt, treedt een jonge generatie toe tot de leiding van het bedrijf: Peter van Houtum, Theo Huijbers, en de broers Robert en Leo van den Heuvel. Laatstgenoemde zijn inderdaad zoons van zwager Jan van den Heuvel, waardoor Gebr. Janssen toch in familiehanden blijft. In 2009 neemt de laatste Janssen afscheid, in 2010 gevolgd door Jan van den Heuvel en sindsdien bestaat de directie uit de eerder genoemde vier mannen.
Wat maakt jullie organisatie uniek?
Altijd lastig om te zeggen van je zelf, echter: een lange termijn visie met een enorme inzet van veel mensen die werkzaam zijn bij of via Gebr. Janssen, een focus op kwaliteit, afspraken nakomen en veiligheid, helpen deze organisatie haar plaats te geven in de huidige maatschappij. Wij zijn trots op ons imago zijnde een betrouwbaar bedrijf die weet waar ze over praat en welke enkele jaren geleden beloont is met het predicaat Hofleverancier. Inmiddels zijn wij ook gecertificeerd voor de MVO-Wijzer.
Wat is jullie betrokkenheid bij de regio Midden-Brabant?
Wij zijn een bedrijf gevestigd in het oosten aan het randje van Brabant maar wel met een werkgebied welke zich uitstrekt in Brabant tot Tilburg en Breda. In de lokale regio wordt middels sponsoring bijgedragen aan tal van carnavals-, buurt-, muziek-, dieren- en sportverenigingen. Ook wordt middels social return bijgedragen aan betrokkenheid in de regio. Naast bijdragen in geld wordt door de directie ook tijd geïnvesteerd in (bestuurlijke) functies bij stichtingen en verenigingen. Inmiddels zijn wij ook PSO-ambassadeur.
Meer informatie over Switch:
Bekijk het complete instantieprofiel
Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!