Heurkens & Van Veluw implementeert QRM
- 19 dec., 2014
- Technologie
”Managementtheorieën zijn meestal gericht op productie, maar op kantoor ligt de echte winst in doorlooptijd. Quick Response Manufacturing – QRM – begint vooraan met de structurele eliminatie van de bottlenecks”
Dat zegt Manfred van Kalkeren, algemeen directeur van Heurkens & Van Veluw Metaalindustrie in Oss. Het bedrijf wil puur klantgericht excelleren in rvs-plaatwerk op het optimum van kwaliteit, flexibiliteit en prijs. De tussentijdse QRM-resultaten: dertig procent reductie in de doorlooptijd, op weg naar vijftig tot zestig procent en ruim beter dan branchegemiddelden.
Kwaliteit in kortere tijf
”Scan de QR-code en ontvang binnen vijf minuten een offerte voor lasersnijwerk van plaatwerkdelen”, belooft de nieuwe brochure van Heurkens & Van Veluw te Oss. Het is een uitnodiging tot kennismaking met optimale flexibiliteit als extra dimensie in de kwaliteitsmix. Implementatie van QRM (Quick Response Manufacturing) maakt dat waar. Terwijl de uitrol van dit bedrijfsvoeringsmodel nog voortschrijdt, kan algemeen directeur en eigenaar Manfred van Kalkeren al sprekende resultaten melden: de doorlooptijd van opdrachten is met gemiddeld dertig procent drastisch bekort.
Tegelijkertijd is de toch al hoge kwaliteitsprestatie – gemeten aan uitval – met 25 procent verbeterd. “Een tussenbalans want we zitten nog midden in het veranderproces. Onze missie is ‘excelleren in rvs’, we willen de beste zijn. We gaan verder, naar vijftig tot zestig procent kortere doorlooptijd en ook de kwaliteitsprestatie moet nog eens zestig procent beter.” Een voorhoedeprestatie: Heurkens & Van Veluw presteert substantieel beter dan branchegemiddelden, gemeten in Nevat-benchmarks.
Focus op rvs-plaat
Het accent van het bedrijf ligt op rvs-plaatwerk, de kern van volledige ontzorging van de klant. Dit strekt zich uit van engineering tot en met montage van plaat- en constructiewerk. “Roestvast staal vergt hoogwaardig vakmanschap, opleiding en machinepark, en dat past ons goed”, zegt Manfred van Kalkeren. “We spannen ons regionaal binnen Metaalkracht Oss in voor goede vakopleiding, jaarlijks stromen zes tot acht BOL- en BBL-leerlingen in. We verzorgen intern brede opleidingen: TIG/MIG-lassen op niveau 2, 3 en 4, coaching voor leidinggevenden en ook trainingen social media.” Qua machinepark mag het bedrijf ook worden gezien, met las- en zet-robots/manipulatoren en drie lasersnijders voor plaat- en 3D-werk. Paradepaardje is de nieuwe Bystronic BySprint fiberlaser, een efficiënte en snelle alleskunner die rvs tot 12 mm. aan kan en evenmin moeite heeft met aluminium, koper en messing tot ruim boven de klassieke ‘dunne plaat’-definitie.
In vijf jaar verdubbelde de omvang tot bijna honderd medewerkers, die omzetuitschieters realiseerden tot twintig procent boven de doelstellingen. “Mooi, en dat kunnen we goed aan, maar we zijn niet omzetgedreven. Doel is wendbaarheid om de klant beter te bedienen. De klant bepaalt het ritme, wij werken nu aan de flexibiliteit om te voldoen aan de nog onbekende eisen die de klant over twee jaar stelt. We zijn altijd op zoek naar mogelijkheden om producten beter en goedkoper te maken, dus gericht op het voordeel van de klant in een win-win-situatie. Dat is ook de basis voor partnerschap met toeleveranciers in onder meer verspaning, oppervlaktebehandeling of draadbewerking.”
Dynamiek vasthouden
Met honderd medewerkers heeft Heurkens & Van Veluw een stevige omvang. “Relatief groot in de plaatwerkbranche”, vindt Van Kalkeren. “Ik wil de dynamiek van het mkb behouden, met ruimte voor persoonlijke ontwikkeling en coaching, verantwoordelijkheid, vrijheid en afwisseling zonder álles in regels te vangen. Het is de basis om met het QRM-model in de pas te blijven lopen met de marktdynamiek. “Grote series met langlopende voortschrijdende vaste planningen maken plaats voor kleinere eenheden en korte termijnen. Door te kijken bij collega’s en me intensief te verdiepen in de consequenties, ben ik automatisch op QRM terechtgekomen. Meestal zoekt men efficiëntieverbetering in de productie. Dat is ‘tastbaar’, maar een wendbaarheid vereist afstemming op klantcontacten en orderstromen. Dat brengt kleine series en enkelstuks met snelle doorlooptijden op tijd bij de klant, met kwaliteit als volstrekt logische basis. De grootste winst ligt daarom op kantoor, dus daar zijn we twee jaar geleden begonnen met QRM.”
Driebaans snelweg
Heurkens & Van Veluw implementeert QRM met begeleiding van organisatie-adviseur Leanteam uit Eindhoven en een interne, opgeleide coördinator. In 2012 zijn drie Quick Response Office Cells gevormd rondom product-marktcombinaties. Team Oranje bundelt alle competenties (offerte, engineering, werkvoorbereiding) voor de hoofdstroom in repeterende opdrachten, ‘Geel’ doet de engineeringintensieve projecten en ‘Blauw’ de snelle orders met weinig engineering en ultrakorte doorlooptijd als kenmerk. De klant bereikt het team op één algemeen aanspreekpunt en emailadres. Dankzij crosstraining zijn alle teamleden multidisciplinair inzetbaar op alle onderdelen. De drie QROC’s vormen zo de oprit tot een snelweg met drie gescheiden rijbanen, waarop een snelle order zijn eigen weg tot en met aflevering krijgt zonder te wachten op een engineeringintensief project.
“Iedere order wordt direct opgepakt en niet meer losgelaten”, zegt Manfred van Kalkeren. “De volgende stap is doortrekken van dezelfde lijn in de productie: volgens dezelfde structuur beheren, plannen en delen teams productiecapaciteit op basis van doorlooptijd. Heeft een team te weinig capaciteit beschikbaar, dan stelt een ander team zo mogelijk machinetijd ter beschikking. Zonodig wordt een order ‘opgeknipt’, komt overwerk in beeld of vloeit het over naar de 25 procent grote flexibele schil van externe partners die zich aansluiten op het QRM-model.
Dagelijks zorgt een overleg van vijf tot tien minuten voor het nodige horizontale overleg tussen de drie verticale klantgeörienteerde productiebanen. “Als het echt problematisch wordt, moet ik prioriteiten stellen”, zegt Manfred van Kalkeren. “Dat komt weinig voor, omdat de medewerkers eigenaar van het proces zijn en de ruimte en de middelen hebben om creatieve oplossingen te bedenken, te overleggen en elkaar constructief aan te spreken. Zowel klanten als medewerkers ervaren het als een hele verbetering. Het resultaat zegt genoeg: nu al dertig procent kortere doorlooptijd. Dat maakt uiteindelijk ook ruimte voor groei vrij.”
Meer informatie over HEURKENS & VAN VELUW B.V.:
Bekijk het complete bedrijfsprofiel
Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!