Heurkens & van Veluw richt zich met klantteams op korte doorlooptijden
- 10 apr., 2018
- Arbeidsmarkt
Om haar klanten optimaal van dienst te kunnen zijn heeft Heurkens & van Veluw in Oss een uniek concept geïntroduceerd binnen haar organisatie. ‘We hebben verschillende teams gevormd waarin alle benodigde disciplines zijn vertegenwoordigd. Zo kunnen we snel inspelen op de vraag van onze klanten’, legt directeur Manfred van Kalkeren uit.
Foto: directeur Manfred van Kalkeren
Heurkens & van Veluw
Heurkens & van Veluw is gespecialiseerd in het lasersnijden, kanten, lassen en stralen van RVS- en aluminium producten. Het Osse bedrijf werkt onder meer voor diverse foodgerelateerde bedrijven. Bij Heurkens & van Veluw werken zo’n 120 mensen. Manfred van Kalkeren: ‘Wij kunnen in principe alles maken wat de klant van ons vraagt. De nadruk van onze werkzaamheden is in de afgelopen jaren steeds meer komen te liggen op het leveren van toegevoegde waarde, om klanten zoveel mogelijk te ontzorgen.’
Quick Response Manufacturing
Volgens de directeur zijn bedrijven steeds meer op zoek naar partijen die in staat zijn om in korte tijd grote hoeveelheden kwalitatief hoogwaardige producten te leveren. ‘Quick Response Manufacturing (QRM) wordt steeds belangrijker in onze markt. Wij hebben drie soorten klanten: grote bedrijven die meestal grote hoeveelheden producten afnemen, klanten die hun producten vooral snel geleverd willen hebben en projectmatige klanten, waarbij engineering en projectmanagement een grotere rol spelen. Eerst gebeurde het wel eens dat bij het binnenhalen van een grote order, alle aandacht van de medewerkers naar dit project ging. Met als gevaar dat de orders van andere klanten vertraging dreigden op te lopen. Daarom hebben we voor elke klantgroep teams gevormd, die snel kunnen reageren op de wensen van onze klanten. Inmiddels zijn we bezig om een vijfde team te vormen. Deze teams bestaan meestal uit zo’n 10 tot 12 personen. Zij kennen ook de eisen van onze klant. Bovendien hebben onze klanten ook een vast aanspreekpunt binnen deze teams. Daar krijg ik veel positieve reacties op van klanten.’
Intern solliciteren
Om de betrokkenheid van medewerkers bij de teams nog verder te vergroten, kunnen mensen intern solliciteren naar een functie binnen één van de teams. ‘Verder mogen zij ook zelf aangeven wie volgens hen meewerkend voorman binnen het team moet worden. Dit zorgt ervoor dat deze persoon altijd kan rekenen op de steun van de rest van het team.’ Van Kalkeren geeft aan dat deze werkwijze vrij uniek is in de industriële sector. ‘De meeste bedrijven zijn vooral bezig om te sturen op efficiency. Wij richten ons juist met name op tijdverkorting, waardoor wij sneller en flexibeler kunnen reageren op ontwikkelingen in de markt.’
Automatisering
Daarnaast is Heurkens & van Veluw ook nog op zoek naar gekwalificeerde medewerkers. ‘Het is echter uiterst lastig om zulke mensen te vinden. We hebben een goede samenwerking met ROC De Leijgraaf en Het Hooghuis Lyceum in Oss en doen er alles aan om jongeren te motiveren om voor techniek te kiezen. Maar de concurrentie in Zuidoost-Brabant is groot. Daarom investeren wij ook sterk in ons machinepark. Onlangs hebben we bijvoorbeeld een 3 meter lange kantbank met automatische gereedschapswissel aangekocht. Door deze goed te programmeren met behulp van een computer hebben we minder mensen nodig. Automatisering is onvermijdelijk gevolg als we niet genoeg gekwalificeerde mensen kunnen aantrekken.’
Auteur: Gerben van den Broek
Meer informatie over HEURKENS & VAN VELUW B.V.:
Bekijk het complete bedrijfsprofiel
Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!