Hoe gedragen 16 miljoen Nederlanders zich op een zomerse zaterdag?

  • Logistiek & Vervoer

Dat Parijzenaars in de zomer massaal hun stad verlaten om de kust op te zoeken werd prachtig in beeld gebracht met mobiele telefoongegevens. Maar hoe zit het in Nederland? Goudappel laat het zien als voorbeeld van de nieuwe 'meetbaarheid' van mobiliteit.

Hoe gedragen 16 miljoen Nederlanders zich op een zomerse zaterdag?

De kaart boven dit bericht toont hoe Nederland zich gedroeg op zaterdag 26 juli 2014. Hoe donkerder oranje hoe aantrekkelijker (en drukker) de plaats. En hoe blauwer hoe leger ten opzichte van een normale voorjaarsdag (dinsdag 12 maart 2014 in dit geval). De steden liepen leeg, met als uitzondering het centrum van Amsterdam waar het juist druk was. We zien de kust, de Waddeneilanden en het Friese merengebied als meer bezochte plekken oplichten, maar ook de Efteling, Walibi, de Maasduinen tussen Venlo en Nijmegen en Winterwijk: 26 juli was de Zwarte Cross. De Nederlandse kaart is door DAT.Mobility (Goudappel) samengesteld op basis van anonieme gegevens uit miljoenen mobiele telefoons.

Big data, in uw maat

Peter van der Mede: "Dit soort analyses zijn enorm verhelderend. 90& herkenning en 10% nieuwe inzichten. Beide zijn belangrijk voor plannenmakers of strategen. Maak bijvoorbeeld eens een analyse hoe uw weekmarkt scoort in het afgelopen kwartaal of uw evenement. Voor € 800,- heeft u al 10 dagen data¹ (¹ voor een gemeente met 10.000 inwoners)."

Meer informatie over GOUDAPPEL COFFENG B.V.:

Bekijk het complete bedrijfsprofiel

Weijers Riooltechniek Weijers Riooltechniek

Rioolbeheer - Rioolinspectie - Rioolreiniging - Rioolkeuring