Integraal samenwerken aan complex project in Tilburgse binnenstad
- 22 nov., 2013
- Bouw
Met de stedenbouwkundige ontwikkelingen in de Spoorzone wil de stad Tilburg een belangrijke stap zetten om haar stadscentrum te versterken. Onder andere KWS Infra helpt bij dit project.
De Spoorzone, een historische plek, moet het stedelijke brandpunt worden van het nieuwe grootstedelijk wonen, werken, leren en uitgaan.
Spoorzone Tilburg is een gebied van 75 hectare langs een lint van bijna drie kilometer in het centrum van de stad. Binnen de Spoorzone werken de gemeente Tilburg en VolkerWessels samen als ‘De:Werkplaats’ aan de herontwikkeling van het voormalige NS-terrein aan de noordkant van het hart van de Spoorzone. Binnen de ontwikkeling van ‘De:Werkplaats’, groot 15 hectare, vallen onder meer de projecten Stadscampus, Clarissenhof, Koepelhal en Verensmederij. De nieuwe Burgemeester Brokxlaan, is een belangrijk project binnen de Spoorzone Tilburg.
Verbindingsweg
De Burgemeester Brokxlaan (BBL) regelt de gehele verkeersafwikkeling binnen de ontwikkeling van ‘De:Werkplaats’ en de Spoorzone. De weg zorgt voor een goede bereikbaarheid van de voormalige NS-Werkplaats en verbindt de Spoorzone met de Tilburgse binnenstad en de omliggende wijken.
De weg in het nieuwe Spoorzone-gebied loopt van het NS-plein tot aan de Jan Heijnsstraat. De weg wordt een kleine kilometer lang en heeft drie rijstroken, een brede middenberm met bomen, twee fietspaden, twee trottoirs en servicestroken. VolkerWessels en de gemeente Tilburg zijn in een PPS samen aan de slag gegaan met de eerste fase van de gebiedsontwikkeling voor de ‘De:Werkplaats’, het hart van de Tilburgse Spoorzone. De komende jaren ontwikkelen ze samen de eerste 100.000 m2 programma.
Integrale aanpak
Richard de Weerd, projectmanager van WSP Infra, onderdeel van VolkerWessels licht toe: “Een belangrijke reden waarom ons de opdracht is gegund, is de verwevenheid van de aanleg van de BBL met de ontvlechting en aanleg van kabels en leidingen, de sloopwerkzaamheden, de bodemsanering en het bouwrijp maken dat een integrale aanpak vergt. Binnen ons bedrijf hebben we de kennis en expertise om een dergelijk grootschalig en complex project integraal op te pakken binnen een zeer krappe tijdsplanning volgens ‘design and build’.
Verschillende partijen binnen ons bedrijf zijn betrokken in het bouwproces. WSP Infra coördineert de totale werkzaamheden voor aanleg van de Burgemeester Brokxlaan. Aveco de Bondt heeft het uitvoeringsontwerp voor haar rekening genomen. De aanleg is uitgevoerd door KWS Infra en verder is de bodemsanering opgepakt door een combinatie van Aveco de Bondt en WSP Infra.”
Saneringsaanpak
De combinatie heeft de opdracht gekregen voor de bodemsanering in het gehele gebied. Carlo Hadderingh, projectmanager van Aveco de Bondt, geeft aan: “Door de verantwoordelijkheid van de bodemsanering bij één deskundige partij neer te leggen, worden de gemeente en ontwikkelaar volledig ontzorgd.”
Aveco de Bondt heeft onder andere kennis ingebracht voor de saneringsaanpak en het saneringscontract in relatie tot de voorgenomen bouwplannen. Hadderingh: “Het gebruik van het terrein als NS-werkplaats heeft geleid tot verschillende bodemverontreinigingen in grond en grondwater. Bij de herontwikkeling is rekening gehouden met deze verontreinigingssituatie door bijvoorbeeld de locatie of diepte van een parkeergarage zodanig te positioneren dat er geen risico’s zijn voor mens en omgeving. Het doel is om een voor het beoogde gebruik geschikte locatie op een kosteneffectieve wijze op te leveren, ook wel functiegericht saneren genoemd. In raam- en detailsaneringsplannen is dit verwoord.”
Hadderingh: “Er is gekozen voor een saneringsaanpak die hand in hand gaat met sloop, bouwrijp maken en woningrijp maken die gefaseerd wordt uitgevoerd. De integrale aanpak levert voordelen op voor de opdrachtgever. Het aantreffen van onverwachte verontreinigingen leiden tot minimale stagnatie en er wordt werk met werk gemaakt door het hergebruik en herschikken van de grond binnen ‘De:Werkplaats’. Daarnaast leiden planwijzigingen niet tot vertraging. Door de coördinatie van de graafwerkzaamheden bij één opdrachtnemer neer te leggen, wordt de veiligheid gewaarborgd.”
Geïntegreerde contractvorm
De opdrachtgever heeft gekozen voor een UA V-GC contract. “UA V-GC staat voor Uniforme Administratieve Voorwaarden voor Geïntegreerde contracten,” aldus De Weerd: “Deze geïntegreerde contractvorm heeft vergeleken met een gebruikelijk RAW -bestek veel voordelen. Als opdrachtnemer krijgen we daardoor de mogelijkheid onze eigen kennis in te brengen en ook de mogelijkheid tot sturing en optimalisatie. Daardoor hebben we tempo kunnen maken in het ontwerp en de uitvoering.”
Ook voor de gemeente Tilburg als opdrachtgever heeft het voordelen. Met deze contractvorm wordt de eigen organisatie ontlast. Het samenwerken met een marktpartij wordt gestimuleerd. Vergeleken met een RAW -bestek is er sprake van een reductie in tijd en de risico's liggen bij ons. Daarmee wordt de gemeente ontzorgd.
Systems Engineering
De Weerd: “Een geïntegreerd contract vereist bij zowel de gemeente Tilburg als bij ons de juiste mindset en de wil om te samenwerken. Bij de kick-off van het ontwerp is voor een aanpak volgens Systems Engineering gekozen. Daarbij is het ontwerp in zogeheten behapbare werkpakketten opgedeeld. Op voorhand zijn binnen de gemeente diverse toetsers aangewezen die ieder een pakket kregen toebedeeld.”
De Weerd: “Tijdens het gehele ontwerpproces heeft de gemeente Tilburg zich zeer coöperatief opgesteld en is nauw betrokken geweest bij het gehele ontwerpproces. Dit had wederzijds begrip tot gevolg. Iedereen wilde vooruit op basis van een gemeenschappelijk belang: de aanleg van de Burgemeester Brokxlaan. De goede samenwerking heeft ervoor gezorgd dat het project naar wens verloopt.”
Uitdagingen
Het is in meerdere opzichten een uitdagend project, aldus De Weerd. “Zo heeft de aanleg van de Burgemeester Brokxlaan in een kort tijdsbestek plaatsgevonden. Binnen een jaar is de weg in het hart van de binnenstad aangelegd.”
Wat het project ook bijzonder maakt is, dat het ontwerp van de weg met alle disciplines en overleg met de gemeente hierover parallel heeft gelopen met de daadwerkelijk uitvoering hiervan. Met name het ontwerptraject was een uitdaging, in combinatie met een andere manier van denken door de contractvorm. Al met al is het een prachtig complex project waarbij we heel goed samenwerken, zowel binnen VolkerWessels als met de Gemeente Tilburg.”
Aan het einde van het jaar moet de weg klaar zijn voor gebruik. Begin oktober zijn de rijbanen van oost naar west al in gebruik genomen. De Weerd: “Het is de eerste zichtbare stap in de stedelijke herontwikkeling van Tilburg."
Meer informatie over KWS INFRA B.V. ROOSENDAAL:
Bekijk het complete bedrijfsprofiel