‘Interdisciplinaire projecten zijn de toekomst’
- 16 aug., 2017
- Arbeidsmarkt
Van Doren Engineers heeft als doel om machines en productieprocessen intelligenter te maken. Als specialist in elektrotechniek, industriële automatisering en productie-ICT vindt directeur Jos van Doren het belangrijk dat studenten zich interesseren voor techniek.
Foto: Jos van Doren, directeur Van Doren Engineers
Een samenwerking met Het Techniek Atelier van het Koning Willem I College lag dan ook voor de hand. Binnen het onderwijsconcept Het Techniek Atelier (HTA) leren studenten in interdisciplinaire projecten samenwerken met studenten van andere disciplines en kennis en gebruik te maken van elkaars talenten. Studenten vanuit verschillende BOL-4 opleidingen werken in teams aan echte opdrachten. Jos: “Deze manier van werken sprak ons meteen aan. Het bereidt studenten goed voor op wat ze later in de praktijk van alledag tegenkomen op de werkvloer: samenwerking met andere collega’s, met andere disciplines en werken voor klanten. Hoe eerder ze dit al ervaren, hoe beter.”
Logistiek probleem
Voor het HTA had Van Doren een actuele opdracht klaarliggen. In drie van hun vestigingen bouwen ze schakelkasten. “Het bouwen van deze kasten wordt steeds verder geautomatiseerd, maar de bedrading ervan is handwerk. Voor het bouwen willen we op 1 locatie een CNC-machine plaatsen. Daarmee popte meteen logistiek vraagstuk op. Hoe pakken we dit aan?”
Inspirerende opdracht
Jos pitchte de opdracht bij een groep studenten. “Je ziet dat het werken in een interdisciplinair project voor een echte opdrachtgever een uitdaging is voor studenten. In het begin zie je ze worstelen. Samenwerken met studenten van andere opleidingen, het verdelen van de taken, dat zijn ze vaak niet gewend. Je ziet dat terug tijdens het werken aan de opdracht. Bovendien spreekt de opdracht niet altijd de hele groep aan en dat maakt het moeilijk om alle studenten erbij te houden. Het aanbieden van een inspirerende opdracht, dat is de uitdaging van het bedrijfsleven.”
Leerzaam proces
Dat het een leerzaam proces is voor studenten staat voorop. Van Doren vindt het dan ook goed dat het Koning Willem I College dit initiatief ontplooit. “ Ik geloof in het concept. De studenten hebben ons verder geholpen met ons vraagstuk, maar het gaat niet alleen om het resultaat. Van het proces leren ze zoveel: samenwerken, presenteren, terugkoppelen naar de klant… dat is waardevoller dan het eindproduct. Deze manier van onderwijs heeft de toekomst.”
Auteur: Gonda Franssen
Meer informatie over Koning Willem I College:
Bekijk het complete profiel
Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!