KPC Groep begeleidt docenten SintLucas
- 9 jul., 2013
- Onderwijs & Training
Met hulp van de KPC-Groep wil het vmbo-college van SintLucas in Eindhoven een plaats bij de landelijke top vijf van vmbo-scholen veroveren.
“In 2015 willen we bij de top vijf van de beste vmbo-scholen van ons land horen”, vertelt schoolleider Willy Verleg van SiNTLUCAS vmbo in Eindhoven enthousiast. Aan ambitie geen gebrek op een school die een paar jaar geleden nog als zwakke school bij de inspectie bekend stond. Toch slaagde SiNTLUCAS er in 2011/2012 in het hoogste rendement voor de kader- en gemengde leerweg in de regio te bereiken. Hoe krijg je dat in korte tijd voor elkaar?
Resultaat
|
“Het begint ermee dat je van jezelf eist betere kwaliteit te leveren”, zegt Verleg. “En dus hebben wij ervoor gekozen fors in te zetten op de ontwikkeling van de didactische vaardigheden van onze docenten, in combinatie met teamontwikkeling en scholing.”
7 Principes in praktijk
“We hebben afgelopen jaar ingezet op een integrale aanpak van die didactische ontwikkeling met behulp van ict in een intensief programma dat we samen met KPC Groep hebben opgezet. Voor dat programma kozen we de ‘7 Principes voor een rijke leeromgeving’ als concrete kapstok voor alle leeractiviteiten die onze docenten met hun groepen uitvoeren.”
Maatwerk professionalisering
Hoe zag dat programma eruit? “Onderzoek van de leerbehoefte van onze docenten leverde de basis voor een programma op die in een inspiratiebijeenkomst is gepresenteerd. In een dagdeel kregen de docenten een beeld van de mogelijkheden van de 7 Principes, het programma en de ervaringen die sommige collega’s al met de werkwijze hadden opgedaan. Daarna hebben we de scholingsdagen in ons rooster ingevuld met didactische training, aangevuld met het delen van ervaringen en maandelijkse werksessies in teamverband.”
Maandelijkse ontwikkelsessies in teams
Vooral over die laatste keus is Verleg enthousiast. “Met die werksessies wisten we een aantal zaken te combineren. Ze gaven niet alleen een impuls aan de onderwijskwaliteit maar ook aan de teamontwikkeling. In de sessies werkten de teams maandelijks een deel van hun voorbereidingstijd met elkaar aan de verbetering van hun programma’s. Dat kon over van alles gaan, van toetsontwikkeling tot lesprogramma maar het gebeurde altijd aan de hand van de 7 Principes die iedereen zo in praktijk moest brengen. Het werken volgens de 7 Principes werd op deze manier structureel onderdeel van ieders aanpak en herkenbaar in alle lessen.” Deze opzet paste ook goed in de roosters doordat de tijd er grotendeels voor was gereserveerd. “Niemand zat te wachten op een extra taak erbij”, vertelt Verleg, “maar onze docenten willen wel een herkenbaar fysiek moment om aan onderwijsontwikkeling te werken.”
Wat levert het op?
“Onze docenten vroegen zich ook af wat het hun zou opleveren”, vult Anke Cuijpers, Curriculum Verantwoordelijke vmbo en docent creatieve vakken aan. In de scholing met KPC Groep over de 7 Principes kreeg iedereen voldoende ruimte om actuele onderwerpen uit te werken en de leerling centraal en dat is wat wij met het SiNTLUCAS zeker willen uitstralen. Aan het eind van het programma liet iedereen zien hoe de scholing in de praktijk was gebracht. De voorbeelden die dit opleverde van ‘Flipping the classroom’ tot leerlingen betrekken bij beoordeling, zorgde ook weer voor interessante gesprekstof onderling.”
Inspectie positief
Het resultaat spreekt voor zich. “De inspectie die onze school de afgelopen drie jaar nauwlettend begeleidde, ziet ons duidelijk groeien. Dat motiveert enorm. Nog niet al onze lessen worden volgens de 7 Principes uitgevoerd, maar we zitten er dicht bij. Bovendien zien we zelf een groot verschil in de beoordelingen die de docenten jaarlijks 1 á 2 keer van onze eigen onderwijsadviseur krijgen. Die onderwijsadviseur en het didactisch team speelt een sleutelrol in onze professionalisering. Dat zijn de ambassadeurs van de kwaliteitsontwikkeling en de invoering van het werken volgens de 7 Principes.”
Borging en verdieping
“We zijn enthousiast over dit programma en gaan er zeker mee door. Dat is de reden dat we ook komend jaar weer met KPC Groep om de tafel gaan zitten om een programma voor verdieping en borging af te spreken”, stelt Verleg. Cuijpers erkent dat het traject voor veel beweging heeft gezorgd. “Op dit moment is allemaal in ontwikkeling maar over een jaar is het onderdeel van de standaard lesvoorbereiding. Daarnaast gaan we meer aan de slag met intervisie”, zegt Cuijpers. “Ook leerlingen krijgen een plek in het didactisch team, want zij zijn uiteindelijk degenen die onze lessen ervaren.”
Sterke punten
- Praktijkgericht met elkaar werken aan de ontwikkeling van je eigen lesprogramma’s
- Gestructureerd programma met maandelijkse werkvergaderingen binnen je eigen vakgroep
- Programma past binnen de scholingsruimte en voorbereidingstijd van elke docent
- Een flexibel programma dat is bij te sturen op basis van de leerwensen van de docenten
- Externe expertise en begeleiding inschakelen, vreemde ogen dwingen
Valkuilen
- Met een slap aftreksel aan de gang gaan: alleen het idee presenteren en geen breed vervolg organiseren.
- Niet alle docenten mee krijgen. Blijf daarvoor de boodschap van verbetering continu uitdragen en organiseren.
Meer informatie over KPC Groep:
Bekijk het complete profiel