Krachtig beroepsonderwijs door ondernemerschap
- 12 apr., 2013
- Onderwijs & Training
Een nieuw onderwijsmodel, dat leerlingen op een actieve manier in contact brengt met beroepen. Daar werken scholen en bedrijven in ‘s-Hertogenbosch aan in het project Regie op de Set.
Aanleiding is niet alleen de behoefte om onderwijs en bedrijfsleven dichter bij elkaar te brengen, maar ook om aan ondernemerschap binnen het onderwijs te werken.
Leerlingen naar bedrijven
Bij Regie op de Set zijn vmbo-scholen, ROC Koning Willem I College en bedrijven betrokken. Er zijn activiteiten opgestart in de domeinen Horeca, Techniek en Marketing, Media & ICT.
Harry Staps, die onder andere horecatheorie en Nederlands geeft: “Leerlingen uit het vmbo zijn gekoppeld aan horecastudenten van het Koning Willem I College. Samen zijn ze naar een bedrijf toegegaan met de opdracht om ‘iets kenmerkends’ mee te nemen, bijvoorbeeld een recept. Tijdens onze zogeheten ‘gisting night’ hebben ze hun bevindingen in wedstrijdvorm gepresenteerd. In de toekomst willen we dat de leerlingen vier keer per jaar op pad gaan, naar verschillende soorten horecaondernemingen.”
Vmbo-leerlingen, mbo-studenten en leerkrachten uit de richting Marketing, media, ICT hebben samengewerkt met Omroep Brabant. Resultaat is een lesprogramma waarin leerlingen zelf televisie-uitzendingen maken.
Techniekleerlingen uit het vmbo doen, begeleid door mbo-studenten, onderhoudswerkzaamheden voor basisschool Aquamarijn in 's-Hertogenbosch. Zo hebben ze de toiletgroepen aangepast en de plank van de glijbaan gerepareerd. Ze hebben de basisschoolleerlingen betrokken bij hun activiteiten, zodat ook zij kennismaken met techniek. Daar gaat het om in Regie op de Set: kennismaken met beroepen. Dat vraagt van docenten dat zij actief op zoek gaan naar bedrijven en andere organisaties waar ze mee kunnen samenwerken.
De activiteiten in deze drie domeinen zijn bedoeld om leerlingen kennis te laten maken met de praktijk. In de toekomst volgen er meer.
Doel al bereikt
Ton Bruining, senior adviseur en onderzoeker bij de KPC Groep, heeft meegedacht over de vormgeving van het project, begeleidt het en doet samen met de betrokkenen praktijkgericht onderzoek naar de succesfactoren en valkuilen. Hij geeft aan: “Het project is nog maar net gestart, maar er zijn al successen geboekt. Ik werk nu vijftien jaar in het beroepsonderwijs en heb dat op die manier nog niet vaak meegemaakt! Als adviseurs hebben we de neiging om allerlei theorieën, modellen en aanpakken voor te stellen. In dit project heb ik geleerd daarin veel terughoudender te zijn; de docenten zijn meteen heel ondernemend aan de slag gegaan. Dat is de kracht van deze groep, waarin iedereen zijn rol pakt.” Jan Jansen is projectleider en geeft aan: “Het is mijn taak om soms advocaat van de duivel te zijn. Ik ben blij met het enthousiasme van de mensen die betrokken zijn en met de mooie voorbeelden. We moeten ervoor zorgen dat deze voor een structurele verandering zorgen. Dat kan onder andere door aan te sluiten bij initiatieven die er zijn: in ‘s-Hertogenbosch, de regio, het land. Alleen dán kunnen we zorgen voor krachtig beroepsonderwijs dat op een ondernemende manier wordt vormgegeven. Door vmbo, mbo en bedrijfsleven samen. Als we dat bereiken, hebben we ons doel al bereikt!”
Succesfactoren
- Niet praten over professionele ruimte, maar die daadwerkelijk bieden. Dat betekent dat onderwijsmanagers op afstand blijven zonder hun betrokkenheid kwijt te raken.
- Scholen maken niet alleen afspraken over het samenwerken in teams, maar doen dat ook.
- Harry Staps: “Ik denk dat 80% van de horecabedrijven die we benaderen wel leerlingen wil ontvangen. Dat is ook eigenbelang: ze hebben vaak ongeschoold personeel en zitten bijvoorbeeld te springen om goede gastheren en –vrouwen.
Valkuilen
- Te weinig bedrijven die mee willen werken.
- Ton Bruining van KPC Groep: “Risico is dat het enthousiasme niet vastgehouden kan worden. Of dat uiteindelijk blijkt dat er geen onderscheidend effect wordt geboekt in het verminderen van de uitval en het verbeteren van de doorstroom.”
- Harry Staps merkt dat de hectiek bij horecabedrijven vaak groot is. “Daardoor is het soms lastig communiceren: welke afspraken zijn er gemaakt met wie? De andere kant is dat juist deze bedrijven binnen een kwartier iets kunnen organiseren als er onverwachts wat leerlingen op de stoep staan; ze hebben een heel praktische inslag.”
Meer informatie staat op www.regieopdeset.nl. Het project wordt gefinancierd vanuit een subsidieregeling van het ministerie van OCW, het Innovatiearrangement. De uitvoering hiervan is in handen van het Platform Beroepsonderwijs.
Sluit deze case aan bij de situatie op uw school? Wij denken graag met u mee over een passende maatwerkoplossing. Neem contact op met Ton Bruining voor meer informatie.
Video bij artikel
Meer informatie over KPC Groep:
Bekijk het complete profiel