KvK lanceert nieuwe app gericht op zzp'ers: KvK Connect
- 18 jan., 2017
- Zakelijke dienstverlening
De Kamer van Koophandel (KvK) lanceert samen met zzp-belangenorganisaties haar nieuwe app voor zzp’ers: ‘KvK Connect’. Zzp’ers krijgen daarmee de mogelijkheid zichzelf te presenteren aan andere zzp’ers en met elkaar contact te zoeken via chat of mail.
Ze ontvangen nieuws dat op hun profiel is afgestemd. Als er op termijn voldoende deelnemers zijn, levert de KvK ook benchmarks. Daarmee kunnen zzp’ers zichzelf vergelijken met anderen in hun markt. KvK Connect past in strategie van KvK om diensten en producten steeds meer digitaal aan te bieden en daarmee ook beter maatwerk voor de ondernemer te kunnen leveren.
Meer tijd voor klussen
Het voorlichten en netwerken dat vroeger vooral tijdens fysieke bijeenkomsten in de regio gebeurde, maakt de KvK nu met haar app makkelijker, sneller, meer op maat en persoonlijker, 24/7 beschikbaar, uitgebreider en met een groter bereik voor zzp’ers. Voorwaarde om gebruik te maken van de app is dat zzp’er staat ingeschreven in het Handelsregister.
Etalage, nieuws, berichten en vergelijk je bedrijf
KvK Connect heeft drie onderdelen:
- Mijn etalage, waarmee de zzp’er zich op een professionele manier kan presenteren, netwerken en relaties onderhouden. De zzp’er kan zelf bepalen in hoeverre anderen zijn profiel mogen zien en welke informatie hij wil ontvangen en delen. Daardoor wordt het eenvoudiger om samen te werken met andere zzp’ers om bijvoorbeeld grotere opdrachten te kunnen aannemen;
- Mijn nieuws: hier vindt de zzp’er op zijn ondernemersprofiel gerichte informatie, zoals nieuws, webinars, evenementen en veranderende wet- en regelgeving.
- Berichten: zzp’ers kunnen via de berichtendienst eenvoudig contact met elkaar opnemen. Dat kan in een een-op-een chat en ze kunnen in groepen met elkaar chatten om bijvoorbeeld informatie over het ondernemerschap of opdrachten met elkaar te delen.
- Vergelijk je bedrijf (op termijn bij voldoende deelnemers): hier vindt de zzp’er benchmarks gericht op zijn profiel, zoals een overzicht van hoeveel zzp’ers een vergelijkbaar profiel in hun markt en regio hebben en o.a. een vergelijking van inkomsten, het gemiddelde aantal opdrachten en het het gemiddelde uurtarief. De KvK maakt deze benchmarks op basis van anonieme analyses van de profielen. Daardoor worden veranderingen in de zzp-markt zichtbaar, waar de zzp’ers weer van kunnen profiteren omdat de benchmarks de keuzes van de zzp’ers een beter fundament geven.
Samenwerking met zzp-belangenorganisaties
De KvK werkt bij de ontwikkeling van de app samen met FNV Zelfstandigen, PZO-ZZP en ZZP Nederland. De KvK vindt dat de samenwerking met belangenorganisaties de app beter maakt. De belangenorganisaties kunnen ook hun informatie delen via de app en suggestie doen voor verdere ontwikkeling.
Zzp'ers nauwbetrokken bij ontwikkeling
KvK Connect is ontwikkeld op basis van onderzoek onder zzp’ers. De concepten zijn steeds getoetst, onder meer bij vier focusgroepen. Ook tijdens diverse ondernemersbijeenkomsten en aan de balie hebben we ondernemers bevraagd. Tijdens een testfase heeft een groep zzp’ers een testversie van de app gebruikt en hun aanbevelingen gedeeld. Ook na de lancering van de app blijft de KvK zzp’ers betrekken bij het verbeteren. Bijvoorbeeld met de feedback-knop kunnen zzp’ers suggesties doen voor verbeteringen.
Meer informatie over Kamer van Koophandel Kantoor Eindhoven:
Bekijk het complete instantieprofiel