KWS werkt aan omlegging Zuid-Willemsvaart
- 30 mei, 2013
- Bouw
KWS Infra is een van de partijen die bouwt aan het grootste aanlegproject voor vaarwegen van de komende tien jaar; de omlegging van de Zuid-Willemsvaart. Wij vroegen om een toelichting.
Naam project: | Omlegging Zuid-Willemsvaart |
Naam opdrachtgever(s): | Rijkswaterstaat |
Plaats: | ’s-Hertogenbosch |
Periode: | September 2010 tot en met 31 december 2014 |
Wat was de aanleiding voor het opstarten van het project?
De omlegging van de Zuid-Willemsvaart leidt tot een duurzamer en beter bereikbaar Brabant over water. Na de omlegging kunnen grotere schepen-met maximaal drie lagen containers- door de Zuid-Willemsvaart naar de containerterminal in Veghel varen. Gevolg: minder vrachtverkeer op de weg, minder files en minder uitstoot van CO2 en fijnstof. Grote schepen hoeven na de omlegging niet meer door de binnenstad van ’s-Hertogenbosch te varen. Ook openstaande bruggen met wachtende auto’s behoren dan tot het verleden. De omlegging is het grootste aanlegproject voor vaarwegen van de komende tien jaar.
Hoe is de samenwerking tussen uw organisatie en de opdrachtgever(s) tot stand gekomen?
Een gedegen samenwerking met Rijkswaterstaat was de feitelijke basis voor het Plan van Inschrijving. Die samenwerking begon al met de doorlopen dialoogfasen. Door open en heldere communicatie hebben we Rijkswaterstaat en de Wil¬lemsUnie enerzijds en de betrokkenen binnen de WillemsUnie anderzijds, in onze ogen tot een hecht team gesmeed. Een team dat de omlegging van de Zuid-Willemsvaart door samenspel tot een succes maakt. Rijkswaterstaat hebben we betrokken bij onze projectaanpak en inzicht gegeven in de stappen die we nemen en we hebben duidelijke afspra¬ken met elkaar gemaakt. Vanaf het eerste moment is alle informatie transparant en traceerbaar. Voor de WillemsUnie was ‘samenwerken’ in deze fase ‘samen delen’.
In de contractfase bouwen we hierop verder. We vormen een (h)echt team, zowel intern als met Rijkswaterstaat, met openheid, vertrouwen, onderling respect, begrip en steun als pijlers van de samenwerking. De onderlinge verant¬woordelijkheden van de WillemsUnie en Rijkswaterstaat zijn scherp gedefinieerd. Richting omgeving minimaliseren wij de hinder(beleving) en doorlopen we alle fasen met nadrukkelijke aandacht voor duurzaamheid. Nog altijd geldt dat goed samenspel de sleutel tot succes is. De projectaanpak is gestructureerd, helder en efficiënt. Transparantie en traceerbaarheid zijn sleutelwoorden, mede door Systems Engineering, dat een integraal onderdeel van de projectaan¬pak vormt. We verifiëren, keuren en testen de oplossingen en het gebouwde en de integratie van de samenstellende projectonderdelen tot een correct werkend systeem wordt actief bewaakt. In deze fase is ‘samenwerken’ voor ons nadrukkelijk ‘samen beheersen’.
Kunt u een omschrijving geven van het project?
De realisatie van het project omvat het ontwerpen en uitvoeren van een nieuwe vaarweg tussen de Maas en Den Dungen. Er komen twee sluiscomplexen. Eén sluiscomplex in Empel en één in Hintham. In Empel kan het wegverkeer over het sluiscomplex rijden om de route vervolgens over de Empelsedijk te vervolgen. In Berlicum kan alleen langzaam verkeer het sluiscomplex passeren. Van noord naar zuid bouwen we de volgende bruggen over het kanaal: brug Empelsedijk, brug Empelseweg, brug Bruistensingel, brug Graafsebaan, brug Beusingsedijk en brug N279. Midden door het project loopt de spoorlijn 's-Hertogenbosch-Nijmegen. Om schepen veilig te laten passeren moet de spoorlijn hoger gelegd worden. Deze nieuwe (verhoogde) spoorbrug wordt aangelegd door ProRail. Daarnaast worden 4 sifons en 5 gemalen aangelegd en realiseren we fietspaden en onderhoudswegen. We passen daar waar nodig niet-kruisende wegen aan en realiseren een ecologische inpassing. Al met al een project van omvang waar wij met enthousiasme en gedrevenheid aan werken.
Wat is jullie grootste kracht en hoe hebben jullie dit in het project tot uiting kunnen brengen?
De WillemsUnie ziet het als haar belangrijkste doel de omlegging van de Zuid-Willemsvaart – in nauwe samenwerking met Rijkswaterstaat en de omgeving – voorspelbaar, beheerst en transparant te realiseren, zonder elkaar te verrassen, en wel zodanig dat er sprake is van grote tevredenheid bij alle betrokken partijen over zowel het proces als het eindresultaat.
Onze doelstelling is het ‘ontzorgen’ van Rijkswaterstaat. We doen dat op de eerste plaats door ons te bewijzen als een betrouwbare partner die alle belanghebbenden tevreden stelt. Richting Rijkswaterstaat tonen we onze betrouwbaar¬heid door een actieve samenwerking waarin we vanuit onze eigen verantwoordelijkheid de omlegging van de Zuid-Willemsvaart succesvol uitvoeren. We leggen de focus op een snelle, onderhoudbare, duurzame en efficiënte realisatie en streven naar maximale voorspelbaarheid en een positief imago van project en opdrachtgever.
Onze hoogste prioriteit heeft het voorkómen van hinder en het beperken van onvermijdbare hinder. We investeren in maatregelen om de hinderbeleving te minimaliseren en blijven moeilijkheden voor door pro-actieve communicatie. Veel aandacht besteden we aan een zorgvuldige inpassing van de nieuwe Zuid-Willemsvaart in de omgeving. Hiervoor gebruiken wij alle specialismen binnen de WillemsUnie en alle beschikbare projectervaringen. Door een degelijke voorbereiding komen we tot kortdurende bouwwerkzaamheden met minimale hinder. We gebrui-ken onze uitvoeringskennis in de ontwerpfasen en doorlopen mede door Systems Engineering een beheerst en trans¬parant proces.
Deze prestaties leveren wij samen met Rijkswaterstaat en de omgevingspartijen. We maken helder wat we doen, hoe we het doen en wat we daarbij van elkaar verwachten. Gezamenlijk creëren we meerwaarde voor alle belanghebbenden in de (dynamische) projectomgeving. We hebben begrip voor de verschillende belangen van alle betrokken partijen en handelen daar ook naar. Daarbij zien we de veiligheid en het welzijn van alle projectmedewerkers en de projectomgeving als een voorwaarde.
Al met al een project van omvang waar wij met enthousiasme en gedrevenheid aan werken.
Welke activiteiten hebben jullie bij het project verricht?
KWS Roosendaal draagt binnen dit project zorg voor het aanpassen van de kruisende verbindingen. Het maken van een tijdelijke by-pass tot de daadwerkelijke aanpassing en realisatie van de wegen, fietspaden en onderhoudswegen. Tijdens de realisatie van het project zorgt KWS infra Roosendaal ook voor de instandhouding van de wegen.
In welke fase is het project op dit moment?
Momenteel zitten we midden in de realisatiefase. De bruggen en sluizen worden gebouwd en eind September 2013 wordt de eerste brug door het verkeer in gebruik genomen.
Indien het project nog niet is afgerond, welke stappen zullen er nog volgen?
Wij bouwen alle bruggen en sluizen in het “vrije veld”wat eigenlijk wil zeggen dat we eerst het nieuwe bouwen en vervolgens aansluiten op het oude. Dus een nieuw brug bouwen naast de bestaande weg en daarna de weg weer aansluiten op de nieuwe brug. Zo kan het verkeer tijdens de bouw gewoon blijven rijden. Als alle bruggen gereed en aangesloten zijn wordt begonnen met het daadwerkelijk ontgraven van het kanaal.
Zijn er andere partijen betrokken bij het project? En zo ja welke en wat is hun rol?
WillemsUnie is een samenwerkingsverband tussen Van Hattum en Blankevoort, KWS infra, GMB Civiel en Van den Herik Kust- en oeverwerken. Wij beschikken over de juiste managementvaardigheden, technische capaciteit, menskracht en instelling om deze uitdagende opgave tot een succes te brengen. Op vlakken waar onze eigen competenties niet toereikend zijn, worden wij ondersteund door strategische partners als Cofeli/Vialis, Arcadis en Liebregts. Onze organisatie gaat voor een projectaanpak die gericht is op samenwerking. Als één unie met vereende krachten willen we de omlegging van de Zuid-Willemsvaart beheerst voorbereiden , ontwerpen, en realiseren.
Op 1 juni is ook dit project geopend voor publiek tijdens de Dag van de Bouw 2013. Voor meer informatie en routegegevens kunt u kijken op de site van de Dag van de Bouw. |
Meer informatie over KWS INFRA B.V. ROOSENDAAL:
Bekijk het complete bedrijfsprofiel