MindLabs als spits van de nieuwe Tilburgse economie

  • Innovatie & MVO

Samenwerkingsverband MindLabs moet van de Tilburgse Spoorzone een Europese hotspot maken op het gebied van artificiële intelligentie (AI). Hoe gaat het die ambitie verwezenlijken en wat staat Tilburg te wachten?

MindLabs als spits van de nieuwe Tilburgse economie

De recente ondertekening van het nieuwbouwcontract en de huurovereenkomsten brengt MindLabs weer een stapje dichterbij dat doel. Het samenwerkingsverband bestaat onder andere uit Fontys, ROC Tilburg, de Persgroep, Tilburg University, de gemeente en de provincie. Onder de slogan ‘minds, media & technologies’ bouwt MindLabs aan een centrum voor onderwijs, onderzoek en ondernemerschap op het gebied van de interactie tussen mens en machine. Onlangs stemde de gemeenteraad in met een investering van ruim 27 miljoen euro voor de nieuwbouw. Onder andere educatieve uitgeverij Zwijsen en de Fontys Hogeschool voor Journalistiek zullen naar het nieuwe gebouw trekken. Terwijl die bouw dichterbij komt, opereert MindLabs momenteel vanuit het Deprez-gebouw in de Spoorzone.

Ecosysteem

Innovation Origins sprak met Loet Visschers en Wim van der Maas. Visschers is vanuit de provincie gedetacheerd bij MindLabs. Bij de provincie was hij onder andere directeur economie en internationalisering en programmamanager digitalisering. Daarvoor was hij wethouder in Tilburg.

Van der Maas is programmamanager van ROC Tilburg binnen MindLabs. Bij het ROC richtte hij zich op grotere onderwijsprojecten waar aansluiting op de arbeidsmarkt centraal staat. “We willen hier een bruisend ecosysteem opbouwen door de combinatie van kennisinstellingen, bedrijven en overheid”, aldus Van der Maas.

Binnen MindLabs is met name veel aandacht voor virtual reality, serious games, computerlinguïstiek en robotica. “Maar in feite draait het allemaal om AI”, legt Van der Maas uit. “Dit zijn de vormen waarin het aan de buitenwereld verschijnt.”

Hoe is MindLabs ontstaan?

Visschers: “Men probeert nu veel maatschappelijke vraagstukken technisch op te lossen, terwijl die oplossingen op een maatschappelijk niveau niet worden geaccepteerd. Dat geldt ook voor de digitalisering. Zo zijn er duizend en één apps voor ouderen, maar ze gebruiken ze niet. Zo kwamen Tilburg University, Fontys en ROC Tilburg met het idee om hier samen een andere dimensie aan toe te voegen: de menselijke interactie. Voor Tilburg sluit dat goed aan op het profiel van de verschillende onderwijsinstellingen. De provincie heeft er vier miljoen aan startgeld in gestopt. Ook zij zien de potentie van dataficering en digitalisering als een nieuwe economie.”

Met welke uitdagingen wordt MindLabs geconfronteerd?

Visschers: “Het bouwen van een ecosysteem; je hoort het overal, alsof het Lego is. Maar in het begin spreek je elkaars taal helemaal niet. Een gemeenschappelijke vocabulaire krijgen en in elkaars keuken kijken, dat is al een hele klus. De grote opgave van MindLabs is: hoe ga je van kennis, naar kunde, naar kassa? Hoe kun je er economie aan koppelen? Dat is wat het een ecosysteem maakt. Zoeken naar de gouden mix; dat is waar alle vergelijkbare campussen in Brabant mee bezig zijn. En die gaan we hier ook vinden. Daarbij moeten we oppassen dat we het nog kunnen behappen en de verplichtingen aan onze strategische partners na kunnen komen. We moeten groeien, maar ook rekening houden met groeistuipen.”

Van der Maas: “De totstandkoming van een samenwerking met verschillende organisaties bestaat uit twee delen. Ten eerste zoek je naar het gedeelde belang, en ten tweede moet iedere partij ervaren dat je het niet alleen kunt. De onderlinge afhankelijkheid is een belangrijke voorwaarde voor succes. Die zoeken wij dus ook bij alle deelnemende partijen.”

Lees het complete artikel op de website van makeitintilburg.com

Linkedin bedrijfspagina RegioinBedrijf Volg RegioinBedrijf op Linkedin

Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!