Nederlandse Bouwprijs wil imago bouw verbeteren
- 7 okt., 2014
- Bouw
Het grote publiek laten zien dat de bouw gevarieerd en innovatief is. En dat er vooral een heleboel prachtige dingen worden gebouwd, en op tijd én binnen het budget. Dat is de gedachte achter de Nederlandse Bouwprijs.
De afgelopen jaren was het imago van de bouw niet altijd even goed. “Dat is jammer”, zegt Maarten van Hezik, voorzitter van de Stichting De Nederlandse Bouwprijs. “Want er komt juist zo veel moois en innovatiefs uit deze sector. Er werken een heleboel zeer deskundige en integere mensen die wel degelijk binnen het gestelde budget en binnen de tijd prachtige producten afleveren."
"We moeten trots zijn op wat we maken. En we moeten blij zijn dat we inmiddels uit het dal aan het kruipen zijn. Het dieptepunt hebben we achter de rug. Dat wil ik heel graag laten zien, en wel aan een zo groot mogelijk publiek”, aldus Van Hezik
Breed inschrijven
Om die reden nam Van Hezik zo’n twintig jaar geleden het initiatief voor de Nederlandse Bouwprijs, een prestigieuze prijs waarvoor elke editie opnieuw 100 à 150 architecten, aannemers, projectontwikkelaars, opdrachtgevers en ingenieursbureaus zich met hun bouwteam inschrijven.
Waar andere bouwprijzen vaak specifieker zijn en meer sectorgericht, kan voor de Nederlandse Bouwprijs behoorlijk breed worden ingeschreven in maar liefst vier verschillende categorieën: gebouwen, bouwmaterialen en systemen, civiele kunstwerken én een aanmoedigingsprijs voor young professionals en toekomstig talent. Van Hezik: “Of het nu gaat om een product, een innovatieve dienst of een bijzonder bouwproject of proces, zolang het maar innovatief is.”
Eer en uitstraling
Binnen iedere categorie wordt een winnaar uitgeroepen. “Een groepje van jonge talentvolle bouwprofessionals maakt een voorselectie”, legt Van Hezik uit. “Een deskundige jury bepaalt uiteindelijk de winnaars. Daarbij letten ze op elementen als vakmanschap, ontwerp en uitvoering en innovatie. Dan is er nog een zeer deskundigen betrokken bestuur, die de Nederlandse Bouwprijs ondersteunt, waar sinds kort ook Maxime Verhagen in plaats heeft genomen.”
De Nederlandse Bouwprijs is geen geldprijs maar een symbolische prijs. “Het gaat dus puur om de eer en de uitstraling”, legt Van Hezik uit. “En die vinden bedrijven belangrijk, zo weten we inmiddels.” Hoe de prijs er dit jaar uit ziet, is nog geheim. Dat zal pas blijken tijdens het Gala van de Nederlandse Bouw op 9 februari 2015. Dan worden de winnaars van de bouwprijzen bekend gemaakt.
Meer informatie over BOUWEND NEDERLAND:
Bekijk het complete bedrijfsprofiel