Noord-Brabant: Culinair Brabant op kaart
- 19 feb., 2015
- Toerisme & Recreatie
“Door niet langer alleen ons eigen product te promoten, maar samen arrangementen te ontwikkelen, trekken we nog meer bezoekers naar Brabant.” Aan het woord is Bob Hutten, initiatiefnemer van Noord-Brabant Culinair (NBC).
Door de rijke agrifoodsector zijn veel ingrediënten in Brabant zelf voorradig. Dat maakt de Brabantse keuken bijzonder. Zeker in combinatie met de grote culinaire vakkennis die in de provincie aanwezig is. Brabant staat dan ook al bekend als een bourgondische provincie, waar je lekker kunt eten en drinken. Maar dat kan altijd beter. Daarom bundelen een aantal toprestaurants in Brabant de krachten in Noord-Brabant Culinair (NBC). Maandag 12 januari vond de officiële aftrap van NBC plaats in het provinciehuis in Den Bosch.
Brabant op de kaart
Bob Hutten, directeur van culinair dienstverlener Hutten en initiatiefnemer van NBC vertelt: “Brabant wil zich profileren met agrifood. Toprestaurants zijn een belangrijk onderdeel in deze keten. Met NBC willen we de gastvrijheid in Brabant naar een nog hoger niveau tillen en innovatie in de agrifoodsector stimuleren. Ook zetten we met dit initiatief Brabant op de kaart als toeristische provincie waar innovatie en high tech een grote rol spelen in de foodsector. Maar waar het ook gaat over duurzaam, gezond en lekker voedsel. Veel Nederlanders weten niet dat Brabant zoveel toprestaurants heeft. En ook voor groepen Chinezen of andere bezoekers van verder weg is het aantrekkelijk om makkelijk de weg te vinden naar een toprestaurant. Dit geldt overigens ook voor de Brabanders zelf. Ook zij zijn vaak niet op de hoogte van toprestaurants in de provincie.”
Stoppen met alleen ons eigen product te promoten
Bob Hutten: “Het motto is ‘meer, beter en langer’. Het gaat hierbij om de trekkracht. Met grote iconen als culturele festivals, een topsportevenement of de Efteling trekken we bezoekers naar Brabant. Vervolgens zorgen we er met een hoogwaardig culinair aanbod voor dat het voor mensen aantrekkelijker wordt om langer te blijven. Hierbij werken we intensief samen met VisitBrabant. We moeten stoppen met allemaal alleen ons eigen product te promoten. Als (top)restaurant alleen ben je bijvoorbeeld niet aantrekkelijk genoeg om Brabant te bezoeken, maar gecombineerd met een mooie wandeling in de Maashorst of een bezoek aan een topsportevenement kan dat wel het geval zijn. En dan wordt het ook aantrekkelijk om een verblijf nog te verlengen met een overnachting. Zo ontstaat trekkracht. Dan komen er meer toeristen naar Brabant met als gevolg nog meer en betere voorzieningen. Juist door samen op te trekken en arrangementen te ontwikkelen, creëren we energiehaarden.”
Noord-Brabant Culinair
Op dit moment zijn 29 restaurants aangesloten bij NBC. Dit aantal wordt de komende tijd verder uitgebreid naar zo’n 40 restaurants. Een ballotagecommissie beslist welke restaurants zich mogen aansluiten. Criteria waar de commissie naar kijkt, zijn onder andere hoogwaardig culinair vakmanschap en gastheerschap. Leden moeten minimaal twee jaar actief zijn en hun sporen verdiend hebben. Voor de leden onderling is kennisdeling een belangrijke drijfveer om lid te worden. Kennisdeling op het gebied van HRM, finance, communicatie en duurzaamheid. Maar bijvoorbeeld ook middels een meester-gezelprogramma waarbij jonge talentvolle restaurateurs begeleid worden door ervaren koks.
Daarnaast verwachten de deelnemende ondernemers met het initiatief extra inkomsten te genereren door de samenwerking en gezamenlijke organisatie van evenementen. Bob Hutten: “Door het initiatief zijn de toprestaurants in Brabant makkelijker traceer- en benaderbaar. Ook kunnen we gezamenlijk makkelijker acties ontwikkelen en inspelen op themajaren en grote (sport)evenementen.”
Meer informatie over VisitBrabant Convention Bureau:
Bekijk het complete instantieprofiel
Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!